چکیده:
هدف پژوهش، تعیین رابطه بین سبکهای مدیریت کلاس درس و سبکهای تدریس معلمان دوره ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعهآماری پژوهش تمامی معلمان دوره ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری بودند که تعداد250 نفر به روش تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخب گردیدند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش دو پرسشنامه سبک مدیریت کلاس و لفگانگ و گلیکمن و سبکهای ترجیحی تدریس گراشابوده است. روایی ابزار توسط سازندگان آن مورد بررسی قرار گرفته و ضریب پایایی ابزار به روش آلفای کرانباخ، به ترتیب 96/0 و 81/0محاسبه شده است. یافتههای پژوهش حاکی است که سبک مدیریت مورد استفاده معلمان مورد بررسی مداخلهگرانه بوده است. سبک تدریس بیشتر معلمان خبره بوده و کمتر از شیوه آمرانه استفاده نمودهاند. میزان همبستگی بین سبک مدیریت تعاملگرانه و سبک تدریس خبره 18/0، آمرانه 24/0، مدل فردی 18/0، تسهیلکننده 21/0 و و کالتی 23/0 بوده است. میزان همبستگی بین سبک مدیریت مداخله گرانه و سبک تدریس خبره 03/0، آمرانه 01/0-، مدل فردی 09/0، تسهیل کننده 08/0 و و کالتی 29/0 بوده است. گرچه سبک غالب مدیریت و سبک ترجیحی تدریس به ترتیب مداخلهگر و آمرانه میباشد ولیکن پیشنهاد میشودمعلمان بیشتر از سبک مدیریت تعاملی و سبک تدریس تسهیل کننده استفاده کنند.
The aim of this study was to investigate the relationship between classroom management styles and teaching
styles of elementary school teachers in Chaharmahal and Bakhtiari province. Regarding the objectives and the
nature of the research subject, the type of research, applied, and its method is descriptive and correlational. The
research community consisted of all elementary school teachers in Chaharmahal and Bakhtiari province in the
first turn of academic year 2017-2018 (4149 people) who were selected through one-stage cluster sampling,
three district / educational area, a possesd area (District 1 of Shahrekord), a Semi-possessed (Kiar) and a
deprived (Ashayer) from among the 17 regions have been selected (875 people) and after indicating the number
of sample (250 people), they were sampled by stratified random sampling. The data collection instruments were
two standard questionnaires of Grasha teaching styles and Wolfgang and Glickman class management style. The
validity of the tool has been evaluated by its creators and the reliability of the tool has been calculated 0. 81 and
0. 96, respectively, by Cronbach's alpha method. The questionnaires were randomly distributed among
individuals of the statistical sample and the data were analyzed using descriptive and inferential statistics of t -
single variables, analysis of variance, Pearson correlation and regression. The findings of the research indicate
that the style used by the teachers is interventive. Teachers have become more educated and have used less than
an authoritative way. The correlation between the style of interactive management and the teaching style of the
expert was 0. 18, authoritative 0. 24, individual model 0. 16, facilator 0. 21 and attorney 0. 23, respectively. The
correlation between interventional management style of teaching and expert teaching style is 0.30, authoritative -
0.10, individual model 0.90, facilator 0.80, and attorney 0.29 respectively. Although the prevailing style of
management and preferred teaching style are intrusive and imperative, it is suggested that teachers use more
interactive style and facilitator teaching style.
خلاصه ماشینی:
لذا این پژوهش درصدد است تا به تعیین سبک های تدریس و سبک مدیریت کلاس در بین معلمان ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری در نوبت اول سال تحصیلی 97-1396 پرداخته و با استفاده از پرسشنامه سبک مدیریت و لفانگ و گلیکمن و پرسشنامه سبک ترجیحی گراشا به این سوالات پاسخ دهد که، سبکهای مدیریت کلاس درس مورد استفاده معلمان دورهي ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری چیست؟ اغلب معلمان دوره ابتدایی استان از چه سبکهای تدریسی استفاده ميکنند؟ و رابطه بین سبک مدیریت کلاس معلمان ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری و سبک ترجیحی تدریس آنان به چه میزانی است؟ مبانی نظری و پیشینه ایوبی (1395) درپژوهش خود نشان داد بین سبک تدریس معلمان و فرسودگی تحصیلی، خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه ششم رابطه وجود دارد.
فرقانی، فرخی نژاد و فارسی (1394) در پژوهشی رابطه سبکهاي مختلف مدیریت کلاس و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره راهنمایی شهر شیراز را مورد بررسی قرار داده و نشان دادند که بین سبک مدیریت کلاسی معلمان و میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه وجود دارد.
فرضیه ها 1-بین سبک های مدیریت کلاس درس معلمان دوره ی ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری و سبک های تدریس آنان رابطه وجود دارد.
مقایسه پاسخ ها نشان داده است که بین سبک های مدیریت کلاس مورد استفاده معلمان دوره ابتدایی بر حسب جنسیت، مدرک تحصیلی و سابقه کار پاسخگویان تفاوت معناداری مشاهده نشده است.
The correlation between the style of interactive management and the teaching style of the expert was 0.