چکیده:
پژوهش حاضر، بهمنظور بررسی تاثیر هوش هیجانی بر شایستگی اجتماعی کودکان پنجساله انجام گرفته است. در این پژوهش از طرح آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل استفاده شده است. جامعهی آماری شامل کلیهی کودکان پنجساله شهر زاهدان است. با بهره گرفتن از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای دو مهدکودک انتخاب شد، یکی از این مهدکودکها بهعنوان گروه آزمایشی و دومی بهعنوان گروه کنترل انتخاب شدند. هوش هیجانی شامل 11 جلسه درس بود که هردو جلسه دریک هفته به مدت 14 هفته (به همراه جلسات تکمیلی) برگزار شد. آزمون ارزیابی رفتار اجتماعی اقتباس از ویر و داوین (1980) در دو مرحلهی پیش از آموزش و پس از آموزش برای ارزیابی تغییرات ایجادشده در رفتار اجتماعی کودکان توسط مربیان پر شد؛ و از روش آماریt مستقل برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید. تفاوت نمرات پیشآزمون و پسآزمون در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل بزرگتر و معنادارتر بود. هوش هیجانی بر شایستگی اجتماعی کودکان پنجساله موثر بوده است.
This research aimed to investigate the effect of emotional intelligence on social competence of five-year-old
children in Zahedan. In this research, a pilot project with a test and control group has been used. The statistical
society includes all five-year-old children in Zahedan. Two kindergartens were selected using multistage cluster
sampling method. One of these kindergartens was selected as the experimental group and the second one was
selected as the control group. Emotional Intelligence consisted of 11 sessions of the course, each of which was
held weekly for 14 weeks (with supplementary sessions). The Social Behavior Assessment Test was adapted
from Weir and Davin (1980) was done in two stages before and after training to assess changes in the behavior
of children by coaches. And independent t-test was used to analyze the data. The difference between the pre-test
and post-test scores in the experimental group was larger and more significant than the control group. Emotional
intelligence has been effective on the social competence of five-year-old children.
Keywords: Emotional Intelligence, Social Competence, Five-Year-Old ChildrenThis research aimed to investigate the effect of emotional intelligence on social competence of five-year-old
children in Zahedan. In this research, a pilot project with a test and control group has been used. The statistical
society includes all five-year-old children in Zahedan. Two kindergartens were selected using multistage cluster
sampling method. One of these kindergartens was selected as the experimental group and the second one was
selected as the control group. Emotional Intelligence consisted of 11 sessions of the course, each of which was
held weekly for 14 weeks (with supplementary sessions). The Social Behavior Assessment Test was adapted
from Weir and Davin (1980) was done in two stages before and after training to assess changes in the behavior
of children by coaches. And independent t-test was used to analyze the data. The difference between the pre-test
and post-test scores in the experimental group was larger and more significant than the control group. Emotional
intelligence has been effective on the social competence of five-year-old children.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش سعی دارد با استفاده از این طرح، تأثیر اجرای برنامة درسی هیجانیمحور پیش از دبستان را بر افزایش هوش هیجانی کودکان 5 ساله شهر زاهدان بررسی کند.
جدول 3: نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی برای متغیرهای پژوهش گروه اختلاف میانگینها سطح معناداری مهارت خودآگاهی پیشآزمون پسآزمون 673/0- 0001/0> پیشآزمون پیگیری 621/0- 0001/0> پسآزمون پیگیری 052/0 999/0 مهارت همدلی پیشآزمون پسآزمون 346/0- 001/0 پیشآزمون پیگیری 401/0- 001/0 پسآزمون پیگیری 055/0- 999/0 مهارت خودنظمدهی پیشآزمون پسآزمون 067/0- 505/0 پیشآزمون پیگیری 055/0 823/0 پسآزمون پیگیری 012/0 872/0 مهارت انگیزش پیشآزمون پسآزمون 123/0- 148/0 پیشآزمون پیگیری 023/0- 99/0 پسآزمون پیگیری 10/0 26/0 مهارت اجتماعی پیشآزمون پسآزمون 272/0- 020/ پیشآزمون پیگیری 112/0- 741/0 پسآزمون پیگیری 16/0 149/0 نمرة کل پیشآزمون پسآزمون 216/0- 011/0 پیشآزمون پیگیری 170/0- 237/0 پسآزمون پیگیری 047/0 999/0 در افزایش نمرة کل در اجرای برنامة درسی، عامل زمان از پیشآزمون به پیگیری اثر داشته است و این به دلیل آن است که با توجه به آزمون بنفرونی بین پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معنادار وجود دارد و بین پیشآزمون و پیگیری و بین پسآزمون و پیگیری تفاوت معناداری نیست.
Empirically valid strategies to improve social and emotional competence of preschool children, Psychology in the School.
The contribution of inhibitory control to pre-schoolers' social-emotional competence.
Social-emotional competence in early childhood.
Promoting children’s prosaically behaviors in school: Impact of the “Roots of Empathy” program on the social and emotional competence of school-aged children.
A preschool pilot study of connecting with others: Lessons for teaching social and emotional competence.
Emotional intelligence has been effective on the social competence of five-year-old children.
Keywords: Emotional Intelligence, Social Competence, Five-Year-Old Children.