چکیده:
در طول تاریخ نقشمایههای دینی نمایانگر فضای مذهبی و اجتماعی حاکم بر جامعه بودهاند و در طول زمان نقشمایههایی که موضوع آنها مبتنی بر متون مقدس بوده توسط نقاشان استفاده شده است. یکی از پرسشهای اساسی این است که استفاده از این نقشمایهها در هنر مسیحی و هنر اسلامی مبتنی بر چه بنمایههایی بوده و با یکدیگر چه اشتراکات و تفاوتهایی دارند؟ با توجه به شباهتهای مضمونی میان ادیان، یکی از موضوعات مشترک در دو سنت مسیحی و اسلامی، غیبت حضرت مهدی4 و صعود حضرت مسیح7 یا به تعبیر دیگر پنهان شدن این دو قدیس و ظهور دوباره آنان است. از این رو تصویرسازی آن دو قدیس در هنرهای تجسمی و همچنین نقشمایههای مرتبط با حضرت مهدی4 و حضرت مسیح7 خصوصاً در مسئله پنهان شدن و غیبت به صورت ویژه در این مقاله تحلیل شده است. این تحقیق نشان میدهد که شام آخر از مهمترین نقشمایههای هنر مسیحی است که توسط هنرمندان متعدد در طول تاریخ هنر مسیحی و در سبکهای متفاوت به آن پرداخته شده است، اما علیرغم توجه مسلمانان و شیعه به مسئله غیبت و ظهور امام مهدی7 نقشمایه غیبت حضرت مهدی4 در نزد نقاشان مسلمان کمتر مورد توجه بوده است. اقبال مسیحیان به هنرهای تجسمی و توجه کمتر مسلمانان به این بخش از هنرها و محدودیتهای دینی، موجب گردیده که نقشمایههای مذهبی و خصوصاً غیبت در نگارهها و تصاویر نقاشان مسلمان برخلاف مسئله صعود مسیح7 در نزد هنرمندان مسیحی، مورد اهتمام نباشد. روش این تحقیق کتابخانهای و با تکیه بر نشانهشناسی بوده و تلاش شده تا چگونگی و چرایی نگاه هنرمندان مسیحی و مسلمان به موضوع براساس این روش شناسایی شود.
Throughout history, religious motifs have represented the religious and social atmosphere that governs society, and throughout time, motifs whose subject matter is based on sacred texts have been used by painters. One of the basic questions is what are the themes of using these motifs in Christian and Islamic art and what are their similarities and differences? Due to the thematic similarities between religions, one of the common themes in the Christian and Islamic traditions is the absence of Mahdi and the ascension of Jesus Christ, in other words, the disappearance of these two saints and their reappearance. Therefore, the depiction of those two saints in the visual arts, as well as the role of themes related to Mahdi and Jesus Christ, especially in the issue of concealment and absence, have been specifically analyzed in this article. This research shows that the Last Supper is one of the most important roles of Christian art that has been addressed by various artists throughout the history of Christian art and in different styles, but despite the attention of Muslims and Shiites to the issue of the absence and emergence of the Imam Mahdi, The role of Mahdi has been less noticed by Muslim painters. The popularity of Christians in the visual arts and the less attention of Muslims to this part of the arts and The religious restrictions, has caused to reduce the role of religious themes in the paintings and drawings of Muslim painters, unlike the issue of the Ascension of Christ, is not considered by Christian artists. The method of this research is library and based on semiotics and an attempt has been made to identify how and why Christian and Muslim artists view the subject based on this method.