چکیده:
شعر مهدوی از زیرمجموعههای شعر آیینی و ولایی به شمار میرود و مضامینی چون انتظار موعود، غیبت، ظهور و حکومت جهانی موعود را دربرمیگیرد. برقراری عدالت پس از فراگیر شدن بیعدالتی در دورۀ غیبت از بارزترین مضامین شعر انتظار به شمار میرود؛ چنانکه تقابل دوگانۀ داد و بیداد را به عنوان یک مشخصۀ سبکی در شعر انتظار میتوان بررسی کرد. تقابلهای دوگانه یکی از مهمترین رویکردهای ساختارگرایی و اصطلاحی کلیدی در نظام زبانشناسی است که در فهم معنا و نظام تفکر انسان و اندیشۀ حاکم بر اثر، نقشی بنیادین ایفا میکند. مقالۀ حاضر به بررسی تقابلهای دوگانه در شعر مهدوی دورۀ قاجار پرداخته است. اشعار مورد بررسی از تذکرۀ انجمن قدس (مجموعه اشعار در مدح حضرت مهدی7) انتخاب شدهاند. تاملی در سرودههای بیست شاعر عصر قاجار نشان میدهد که تقابل به عنوان یک مشخصۀ سبکی در این سرودهها قابل ردیابی است. در پژوهش حاضر، 685 تقابل مورد بررسی قرار گرفته که 7/46 درصد (320 مورد) از نوع واژگانی، 03/15 درصد (103 مورد) از نوع معنایی و 2/38 درصد (262 مورد) از نوع ادبی است. توجه به مسائل دینی و اخلاقی، تاثیر محیط سیاسی اجتماعی عصر، کارکرد زیباییشناختی و پرداختن به آرمانشهر مهدوی از مهمترین عوامل توجه به تقابلها در شعر این دوره است.
The expectance poetry is a subcategory of ritual and holy poetry, and includes such subjects as the promised expectation, absence, emergence and the universal government of Mahdi. A variety of dual oppositions can be considered as a stylistic feature in the expectance poetry. Dual oppositions is the most important structuralism approach and a key term in the linguistic system, which plays a fundamental role in understanding the meaning and system of human thinking and dominant idea on the texts. The present paper examines the dual oppositions in the poetry of twenty poets of the Qajar period. Examining the poetry of the studied poets showed that opposition as a feature is traceable in the poetry of the poets. Studying the poets, 685 oppositions were founded, in which 46.7% (320) were lexical, 15.03% (103) were semantically, and 38.2% (262) were literary oppositions. The most important reasons for the attention of the poets concerned to the dual oppositions are: the poet's unconscious mind, attention to religious and ethical issues, the influence of the poet's social environment, and the poet's attention to aesthetic issues.