چکیده:
با مطالعة کتابهای قدیم و جدید فارسیِ دورة متوسّطة اوّل، مشاهده میشود که در آنها از مضامین ارزندهای، چون: عشق به خداوند بلندمرتبه، پیامبر و امامان معصومـ عَلَیْهِمُالسَّلام ـ ، غنیمت شمردن فرصت حیات؛ شهادت و... سخن رفته است. هرچند بار تربیتی و معنویِ کتابهای فارسی کنونی درخور توجّه است، امّا جای خالیِ برخی از مطالب، در آنها احساس میشود. از اینرو، همراه با نقد و بررسی برخی از درسهای کتابهای فارسی این دوره، برخی از اشعار و نوشتهها نیز برای اینکتابها پیشنهاد شده است. این نقد و بررسی بر اساس شش مؤلفۀ برگزیدهشدة اثرگذار در امرِ تعلیم و تر بیتِ دینی دانشآموزان انتخاب شده استکه عبارتاند از: یاد مرگ و قیامت (و شهادت)، عبادت عاشقانه، پرهیزکاری و خودسازی، ادب، چشمِ دل و مهدویّت. از میان این مؤلّفهها، مؤلفۀ «یاد مرگ و قیامت (و شهادت)» با 24 بار دفعات تکرارِ در اسناد، بالاترین بسامد را داراست که بیانگر اهمّیّت این موضوع در نظر مؤلّفان است. هدف از این پژوهش که به روشِ تحلیلِ محتوایِکیفی انجام گرفته است، پاسخ به این پرسش استکه چگونه باکمک این مؤلّفهها و مطالب پیشنهادی میتوان دانشآموزانی دینباور و پرهیزکار تربیت کرد؛ چرا تا به حال، در این زمینه، چندان موفّق نبودهایم. پس از مطالعاتِ نظری (و در برخی از موارد، میدانی)، و تجزیه و تحلیل مطالب جمعآوریشده، این نتیجه به دست میآید که یکی از بهترین راههای مقابله با آسیبهای اجتماعی و هجمههای اعتقادیِ روزافزون، افزایش معرفت دینی دانشآموزان با استفادة هوشمندانه از مطالب کتابهای فارسیِ این دوره، به ویژه مؤلفۀ «یاد مرگ و قیامت (و شهادت) است؛ و نیز توجّه به عوامل مهمّ ِدیگری که در این معرفتافزایی سهیم خواهند بود.
By studying the old and new edition of the Literature books of the middle school, it can be seen that they contain valuable topics, such as: love of The Most High God, the Prophet and the infallible Imams, seizing the opportunity of life; Martyrdom and ... has been spoken. Although the educational and spiritual burden of modern Literature books is noteworthy, but the emptiness of some materials is felt missing in them. Therefore, along with reviewing some of the lessons of Literature books of this school, some poems and writings have also been suggested for these books. This review is based on six selected influential components in the religious education of selected students, which are: remembrance of death and resurrection (and martyrdom), romantic worship, piety and self-improvement, politeness, the inner eye and Mahdism (Messianism). Among these components, the component "Remembrance of Death and Resurrection (and Martyrdom)" has the highest frequency with 24 repetitions in documents, which indicates the importance of this issue in the opinion of the authors. The purpose of this research, which has been done by qualitative content analysis method, is to answer the question of how religious and pious students can be trained with the help of these components and suggested contents; why we have not been so successful so far. After theoretical (and in some cases, field) studies, and analysis of the collected material, it is concluded that one of the best ways to deal with social and Belief attacks is Increasing students' religious knowledge by intelligently using the contents of the Literature books of this school, especially the component "Remembrance of Death and Resurrection (and Martyrdom); as well as attention to other important factors that will contribute to this knowledge increasing