چکیده:
مسئولیت اجتماعی شرکت ها وگزارش فعالیت های مرتبط با آن در سال های اخیر رو به رشد بوده و به امری رایج تبدیل شده است. گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکت با جنبه های اقتصادی، اخلاقی، اجتماعی و محیطی شرکت ارتباط دارد. از طرفی می دانیم که رتبه اعتباری بالای شرکت باعث جذب سرمایه و جلب اعتماد سرمایه گذاران می گردد و با مقایسه ریسک اعتباری آن ها باعث سهولت در تصمیم گیری آنان می شود. لذا مطالعه حاضر به دنبال بررسی اثر گزارشگری مسئولیت اجتماعی بر رتبه اعتباری شرکت می باشد. اگرچه تاکنون پژوهش های متعددی در رابطه با گزارشگری مسئولیت اجتماعی انجام شده، اما پژوهشگران اثر گزارشگری در این زمینه را بر رتبه اعتباری شرکت مورد بررسی قرار نداده اند و اثر گزارشگری بر رتبه اعتباری در ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته است. مطالعه حاضر با استفاده از روش اسنادی و با رویکرد توصیفی به بررسی اثر گزارشگری مسئولیت اجتماعی بر رتبه اعتباری شرکت می پردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد که می توان گزارشگری مسئولیت اجتماعی را به عنوان یک ویژگی کیفی برای شرکت و حتی یک ابزار نوآورانه در نظر گرفت که بر رتبه اعتباری آن شرکت موثر خواهد بود.
Corporate social responsibility and reporting of related activities has been growing in recent years and has become commonplace. Corporate social responsibility reporting is related to the economic, ethical, social and environmental aspects of the company. On the other hand, we know that the high credit rating of the company attracts capital and attracts investors' trust, and by comparing their credit risk, it makes their decisions easier. Therefore, the present study seeks to investigate the effect of social responsibility reporting on the company's credit rating. Although several studies have been conducted on social responsibility reporting, but researchers have not studied the effect of reporting in this area on the company's credit rating and the effect of reporting on credit rating in Iran has not received much attention.
The present study uses a documentary method and a descriptive approach to investigate the effect of social responsibility reporting on the company's credit rating. Research findings show that social responsibility reporting can be considered as a qualitative feature for the company and even an innovative tool that will affect the credit rating of the company.
خلاصه ماشینی:
همچنین رابطه مثبت با عملکرد مالی برای شرکت هایی که در حوزه گزارشگری مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی خوب عمل نموده اند و الزامات مدنظر ذینفعان را برآورده ساخته اند، نیز می توان به عنوان یکی دیگر از انگیزه های گزارشگری در این زمینه باشد.
هدک (2005) بیان می دارد شرکت های پذیرفته شده در بورس نسبت به سایر شرکت ها، تمایل بیشتری به افشا اطلاعات اجتماعی و زیست محیطی دارند؛ در همین راستا و طبق نتایج پژوهش فرانتینر و همکاران (2011) ازجمله دلایلی که جز انگیزه های اصلی شرکت ها برای گزارشگری مسئولیت اجتماعی، زیست محیطی و عملکرد پایداری به شمار می رود، شهرت شرکت های بزرگ است؛ از این رو با توجه به رابطه مثبت بین افشای این اطلاعات با عملکرد و ارزش شرکت، شرکت ها افشای چنین اطلاعاتی را یکی از روش های حفظ ارزش برند خود می دانند.
همچنین رابطه مثبت با عملکرد مالی برای شرکت هایی که در حوزه گزارشگری مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی خوب عمل نموده اند و الزامات مدنظر ذینفعان را برآورده ساخته اند، نیز می تواند به عنوان یکی دیگر از انگیزه های گزارشگری در این زمینه باشد.