چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: هدف تحقیق "بررسی نقش اقدامات فرهنگی ترویجی بر تغییر آگاهی، نگرش و رفتار دانشآموزان مدارس ابتدایی استان قم در مصرف بهینه آب" میباشد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر، یک پژوهش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری را دانشآموزان مدارس ابتدایی استان قم تشکیل میدهند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، از بین 139762 نفر، طبق فرمول کوکران 383 نفر انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که روایی آن به صورت روایی صوری محتوایی توسط خبرگان مورد تائید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 918/0 تایید گردید. برای بررسی نرمال بودن توزیع متغیرهای تحقیق از آزمون کلموگروف اسمیرنوف یک نمونهای و برای آزمون فرضیههای تحقیق از روش تحلیل رگرسیون خطی یک متغیره، آزمون تی یک نمونهای، با نرمافزار SPSS25 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که اقدامات فرهنگی ترویجی مصرف بهینه آب بر تغییر آگاهی و رفتار دانشآموزان در مدارس ابتدایی استان قم تاثیرگذار است و دارای تاثیر مثبت معنیداری میباشد. همچنین اقدامات فرهنگی ترویجی مصرف بهینه آب بر تغییر نگرش دانشآموزان در مدارس ابتدایی استان قم تاثیرگذار است و دارای تاثیر منفی معنیداری میباشد.
نتیجهگیری: از میان مولفههای اقدامات فرهنگی ترویجی، «نمایشهای آموزشی ترویجی»، مهمترین مولفه و «برپایی جشنواره و همایشها» کم اهمیتین مولفه میباشد. همچنین متغیر «رفتار گروهی» مهمترین و «رفتار فردی» کم اهمیتترین مولفه میباشد.
The aim of the study was to "investigate the role of promotional cultural activities on changing the awareness, attitude and behavior of primary school students in Qom province in optimal water consumption." Research is descriptive-survey research. The statistical population consists of primary school students in Qom province. Using the available sampling method, out of 139762 people, 383 people were selected according to Cochran's formula. To collect the data, a researcher-made questionnaire was used, the validity of which was confirmed by experts as a formal content validity, and its reliability was confirmed using Cronbach's alpha coefficient of 0.9188. One sample was used to test the normality of the distribution of research variables, one sample was taken and the one-line linear regression analysis method was used to test the research hypotheses with the SPSS25 software. The results showed that the promotional cultural measures of optimal water consumption have a significant positive effect on changing students' awareness and behavior in primary schools in Qom province. Also, the cultural and promotional measures of optimal water consumption have a significant negative effect on changing the attitude of students in primary schools in Qom province. Among the components of promotional cultural activities, "promotional educational plays" are the most important and "setting up festivals and conferences" are the least important components. Also, the variable "group behavior" is the most important and "individual behavior" is the least important component.