چکیده:
در این مقاله گزارشى از برخى روایات تهذیب الاحکام شیخ طوسی آمده که گرچه در منابع روایى نقل شدهاند، اما کمتر مطرح هستند و هرچند برخى از آنها در برخى منابع فقهى و غیر فقهى مورد بحث قرار گرفتهاند، ولى چندان جایگاهى در بین عامه جامعه علمى ما ندارند. این روایات در سه حوزه روایات کلامی، روایات فقهی و روایات تاریخی قرار دارند. برخی از این روایات، با آنکه حاکی از روح اخلاقمدار و عدالتمدار اسلاماند، کمتر مورد توجه قرار گرفته و گاهی برخی دیدگاهها و رفتارها در جامعه مسلمانان مغایر با آن چیزی است که روایات آمده است.
This article (al-Kibrit-e Ahmar lit. quest for the red Sulphur, Anqa’ Mughrib, lit. The Fabulous Gryphon, and Eslam-shenasi lit. understanding Islam: Notes from Tahdhib al-Ahkam by Shaykh al-Tusi) comprises a report from certain of the traditions contained in Tahdhib al-Ahkam by Shaykh al-Tusi. These traditions have been transmitted in traditions sources; however, they are rarely mentioned. Some of these traditions have been discussed in some jurisprudential sources and otherwise, however, they do not possess a remarkable status in the eyes of our scholarly community. These traditions pertain to the three fields of theological traditions, jurisprudential traditions and historical traditions. Some of these traditions, despite the fact that they represent an ethics-oriented and justice-oriented spirit, they have scarcely been regarded. At times some approaches and behaviors in the Muslim communities contradict what has come in the traditions.
خلاصه ماشینی:
کبریت احمر، عنقاء مغرب - و اسلامشناسى (نکاتى از تهذیب الاحکام شیخ طوسى) تاریخ دریافت: 20/3/۱۴۰۰ تاریخ پذیرش: 10/4/۱۴۰۰ قاسم جوادی 1 چکیده در این مقاله گزارشى از برخى روایات تهذیب الاحکام شیخ طوسی آمده که گرچه در منابعروایى نقل شدهاند، اما کمتر مطرح هستند و هرچند برخى از آنها در برخى منابع فقهىو غیر فقهى مورد بحث قرار گرفتهاند، ولى چندان جایگاهى در بین عامه جامعه علمى ما ندارند.
3 در روایت دیگر، معاویة بن عمار گزارش مىدهد که امام صادق علیهالسلام مرا امر کرد هنگامى که رحلت فرمود، ایشان را چگونه غسل دهم و تفصیل چگونگى غسل حضرت را - که دستور داده بودند - ذکر مىکند.
در صورت پذیرش یک طرف باز نکتهاى که مثل احادیث تحریف قرآن مطرح است، اینکه چگونه این همه حدیث جعل و وارد کتابهاى ما شده است؟ آیا این جعل مخصوص روایات مورد نظر ما بوده یا در هر بخش دیگرى مىتواند این اتفاق افتاده باشد؟ در کتاب تهذیب الاحکام شمار روایاتى که مربوط به بحث علم است به بیش از 150 حدیث میرسد که نیاز به بحث دارد.
1 روایت دوم را زیاد بن ابى الحلال از حضرت صادق علیهالسلام نقل مىکند که فرمود: هیچ نبى و وصیای بعد از مرگش بیش از سه روز در قبر باقى نمىماند تا اینکه روح و استخوان و گوشتش به آسمان بالا برده مىشود.
در روایتی کسى از امام صادق علیهالسلام سؤال مىکند که من نماز مغرب را به تأخیر مىاندازم تا ستارگان پیدا مىشوند، حضرت به صورت سؤال فرمود: شما از خطابیه هستید؟ چون جبرئیل بر پیامبر نازل شد که وقت نماز مغرب هنگام سقوط قرص (خورشید) است.