چکیده:
مقدمه: سندرم کمبود پاداش ریشه بسیاری از اختلالات روان و مشکلات رفتاری هست. تجارب طولانی مسیرهای شکستخورده به کسب تقویت مثبت، بهعنوان محرکهای غیرشرطی برای انسان و دیگر موجودات عمل میکند و مؤلفههایعاطفی از قبیل افسردگی و اضطراب را فرامیخواند. هدف این مطالعه بررسی ویژگیهای روانسنجی و ساختار عامل تأییدی شاخص احتمال پاداش در میان دانش آموزان مدارس دولتی شهر تهران بود. روش: مطالعه حاضر از نوع مطالعات اعتبار یابی و روانسنجی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان مدارس دولتی مقطع متوسطه دوم شهر تهران بود که از بین آنها 364 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و از آنان خواسته شد شاخص احتمال پاداش، مقیاس اصلاحشده وسواس فکری – عملی ییل براون برای اختلال بدشکلی بدن و پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراکشدهی چندبعدی سمیت و همکاران را تکمیل کنند. نتایج:نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان داد الگوی دوعاملی شاخص احتمال پاداش، شامل احتمال پاداش و سرکوبگرهای محیطی دارای برازندگی مناسبی است. ضریب اعتبارکل پرسشنامه و خرده مقیاس احتمال پاداش و خرده مقیاس سرکوبگرهای محیطی به روش آلفای کرون باخ به ترتیب 0.90، 0.88 و 0.83 به دست آمد که نشاندهندهی اعتبار مناسب ابزار است. این مقیاس همبستگی معناداری را با مقیاسهای حمایت اجتماعی ادراکشدهی چندبعدی سمیت و همکاران و اصلاحشده وسواس فکری – عملی ییل براون نشان داد که روایی همگرا پرسشنامه را تائید کرد. بحث و نتیجهگیری: نتایج حاکی از این است که مقیاس شاخص احتمال پاداش، در جامعه ایرانی از روایی و اعتبار مناسب در میان دانش آموزان برخوردار است و میتواند در مطالعات روانشناسی مورداستفاده قرار گیرد.
Introduction: Reward deficiency syndrome is the root of many mental disorders and behavioral problems. Long–term experience of failed paths to positive reinforcement act as unconditional stimuli for humans and other organisms. These experiences evoke emotional components such as depression and anxiety. The purpose of this research was to investigate the psychometric properties and confirmatory factor structure of reward probability index among students of senior high school in Tehran. Method: The method of this research is a type of psychometric validation studies. The statistical population included all senior high school students of public schools in Tehran. 364 students were selected as the sample using multi-stage cluster sampling method. Students were asked to complete Reward Probability Index (RPI), the Yale–Brown obsessive-compulsive scale modified for body dysmorphic disorder (BDD-YBOCS) and multidimensional scale of perceived social support (Zimet et al). Results: The results of confirmatory factor analysis showed that the two-factor model of reward probability index (reward probability and environmental suppressors) has a good fit. The total reliability coefficient of the questionnaire and the reward probability and environmental suppressor’s subscales were obtained by Cronbach’s alpha method of 0.90, 0.88 and 0.83, respectively. This indicates the appropriate reliability of the tool. This scale showed a significant correlation with the multidimensional scale of perceived social support by Zimet et al and the Yale–Brown obsessive-compulsive scale modified for body dysmorphic disorder. This correlation confirmed the convergent validity of the questionnaire. Discussion and conclusion: The results indicate that the reward probability index scale has appropriate validity and reliability among students in Iranian society and could be used in psychological studies.