چکیده:
حکمت متعالیه ملاصدرا، رابطه ای است بین وجودشناسی فلسفی و زیبایی شناسی آنتولوژیک، که پیوند این زیبایی شناسی با لغت مبدع وی، یعنی «صنایع لطیفه» مرتبط است. به موازات این مبانی، علیرغم تعابیر متفاوت با فیلسوف نامدار، "هایدگر"، میتوان در بطن کلامشان، وجوهات مشترک را استنباط کرد. این پژوهش سعی دارد مواضع این دو فیلسوف را، مورد بررسی قرار دهد؛ بنابراین پرسش اصلی مقاله را در باب آراء ملاصدرا قرار میدهد و بدون ارجحیت یکی بر دیگری، موضوعات متشابهی را با تاکید بر رویکردی صرفا توصیفی، بیان کند و به این پرسش پاسخ دهد که: چه چیزی در نظام وجود شناسی ملاصدرا، نگاه او را به گفته آنچه خود وی، "صنایع لطیفه" مینامد، معطوف نموده است و نزدیکی این وجودشناسی، با آراء فیلسوف معاصر، هایدگر، چه میتواند باشد؟ در نتیجه، کلام نزدیک به هم این دو فیلسوف از شش جنبه اینکه؛ گرچه ملاصدرا و هایدگر، یگانگی و قرابتی با یکدیگر ندارند، اما هردو از یک نحوه تحقق، سخن به میان آوردهاند که در طی فرایند تولید اثر هنری در انسان صورت میپذیرد. ملاصدرا از این شیوه شکلگیری به "کمال نفسانی" و هایدگر از آن به "رسیدن انسان به فهم اصیل از خویش" تعبیر کرده است.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش سعی دارد مواضع این دو فیلسوف را، مورد بررسی قرار دهد؛ بنابراین پرسش اصلی مقاله را در باب آراء ملاصدرا قرار میدهد و بدون ارجحیت یکی بر دیگری، موضوعات متشابهی را با تأکید بر رویکردی صرفاً توصیفی، بیان کند و به این پرسش پاسخ دهد که: چه چیزی در نظام وجود شناسی ملاصدرا، نگاه او را به گفته آنچه خود وی، "صنایع لطیفه" می نامد، معطوف نموده است و نزدیکی این وجودشناسی، با آراء فیلسوف معاصر، هایدگر، چه میتواند باشد؟ در نتیجه، کلام نزدیک به هم این دو فیلسوف از شش جنبه اینکه؛ گرچه ملاصدرا و هایدگر، یگانگی و قرابتی با یکدیگر ندارند، اما هردو از یک نحوه تحقق، سخن به میان آوردهاند که در طی فرایند تولید اثر هنری در انسان صورت می پذیرد.
بر همین اساس این مقاله از شش جنبه نقطه نظرات ملاصدرا و هایدگر، را مورد بررسی قرار می دهد؛ برای این امر ابتدا مختصری از نظریات هردو فیلسوف بیان می گردد آنگاه با رویکردی صرفاً توصیفی مطالب ششگانه عنوان میشوند زیرا این پژوهش بر این نیست که آراء یک فیلسوف را بر دیگری ارجحیت بدهد و در جایگاهی هم نیست که به این امر دست یابد بلکه هدف این پژوهش ضمن وجوه مشترکی که در میان گفتار هر فیلسوف است، مطرح کردن نقطه نظرات و دیدگاه های هر دو را عنوان می دارد و در نهایت انتخاب را به مخاطب می دهد که برداشت نهایی خود را داشته باشد.