چکیده:
گروش زرتشتیان به اسلام حدود چهار سده به طول انجامید. هرچند تشخیص پذیرش اسلام از سوی زرتشتیان در این دوره و بر اساس منابع تاریخی بسیار دشوار و گاه ناممکن است، انجام برخی از مناسک و اعمال دینی همچون ادای شهادتین، برپایی نماز، پرداخت زکات و خمس غنایمی که تازه مسلمانان در جنگها به دست میآوردند، انجام عمل شرعی ختنه، استفاده از نامهای عربی، تکلم به زبان عربی و ایجاد تغییر در نوع خوراک، پوشاک و مشاغل، میتواند به عنوان نشانههای پذیرش اسلام از سوی زرتشتیان به شمار آید. در این پژوهش کوشش شده است تا علائم و نشانههایی که از سوی مسلمانان، دلیل گروش به اسلام به شمار میرفت، بررسی شود.
The Zoroastrians converted to Islam about four centuries. They needed their conversion to be demonstrated and accepted. This article aims to study the acceptable proofs that historically were presented by Zoroastrian for conversion to Islam. The result shows that even not explicitly mentioned in historical sources; we have a list of actions for proving the conversion: performing some religious rituals and practices such as the shahada (the Muslim declaration of faith), salah (prayers), paying zakat and khums, circumcision, adopting an Arabic name, and even speaking in Arabic; also some modifications in their lifestyle such as a change in the foods, clothing, and occupation.
خلاصه ماشینی:
هرچند تشخیص پذیرش اسلام از سوی زرتشتیان در این دوره و بر اساس منابع تاریخی بسیار دشوار و گاه ناممکن است ، انجام برخی از مناسک و اعمال دینی همچون ادای شهادتین ، برپایی نماز، پرداخت زکات و خمس غنایمی که تازه مسلمانان در جنگ ها به دست می آوردند، انجام عمل شرعی ختنه ، استفاده از نام های عربی ، تکلم به زبان عربی و ایجاد تغییر در نوع خوراک ، پوشاک و مشاغل ، می تواند به عنوان نشانه های پذیرش اسلام از سوی زرتشتیان به شمار آید.
مورخان و جغرافی نویسان مسلمان در بیشتر موارد به ذکر فعل «اسلم » و مشتقات آن بسنده کرده اند؛ از همین رو در بسیاری از موارد نمی توان به درستی مشخص کرد که این گروش فقط محدود به پذیرش زبانی بوده است یا گروش واقعی با اجرای کامل و دقیق دستورات دین اسلام ؛ با این وجود، در روایات ، به ویژه در منابع مربوط به فتوح و خراج و بررسی صلح نامه های مسلمانان ، گاه نشانه هایی یافت می شود که حاکی از برخی شعائر و نشانه های مسلمانی در سده های نخست ق است .
ِ به نظر می رسد روش پیامبر در دعوت مردم مناطق مفتوحه به دین اسلام در دورٔە خلفای نخستین کماکان اجرا می شده است ؛ چنانکه ابوبکر پیش از آغاز فتوحات در ایران ، درخواست قبایل عرب مرتد مبنی بر خواندن نماز و عدم پرداخت زکات را نپذیرفت ِ و پرداخت این وجه شرعی را یکی از شروط مسلمانی دانست .