چکیده:
امروزه توسعه به عنوان هدفی متعالی در مدیریت شهری جهت هدف گذاری طرحها، برنامه ها و پروژه های مدیریت شهری تعریف میگردد. مدیران شهری نیز هدف اصلی اجرای برنامه های خود را امر توسعه و توسعه شهری میدانند. یکی از عوامل اصلی رشد و توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، سرمایه اجتماعی است. سرمایه اجتماعی مفهومی چندبعدی و چند الیه است که در سالهای اخیر در حوزه های گوناگون علوم اجتماعی، اقتصاد و علوم سیاسی مطرح شده است. با توجه به اینکه سرمایه های اجتماعی از الزامات توسعه اجتماعی و سیاسی میباشد، ایجاد و ارتقای سرمایه اجتماعی نیز مستلزم، اعتماد و آگاهی و مشارکت اجتماعی میباشد. با عنایت به آنچه گفته شد، مبنی بر اینکه؛ توسعه شهری مستلزم توسعه در بخشهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و کالبدی میباشد. این تحقیق سعی بر این دارد که با تشریح ایجاد و تقویت صنعت گردشگری و توجه به الزامات آن از قبیل؛ بهبود منظر و نما، مبلمان و معماری شهری، ارتقاء فرهنگ شهروندی، توسعه و استانداردسازی موضوع حمل و نقل در شهر میباشد. میتواند باعث رشد و توسعه شهری گردیده که نتیجه آن افزایش سرمایه های اجتماعی شهری خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
همه و همه باعث رشد روزافزون سفر و جهانگردی شده است و کشورهای جهان به این واقعیت دست یافته اند که توجه ویژه به صنعت جهانگردی و تلاش در جهت توسعه این صنعت باعث کسب درآمدهای هنگفت و منفعتهای اضافی برای جوامع بومی و اقتصاد محلی به همراه داشته باشد(پاپلی یزدی و سقایی،1393) 4-3- گردشگری شهری مهمترين فضاهايي كه مورد بازديد و اقامت گردشگران قرارمي گيرند فضاهاي شهري هستند كه از ديرباز جذاب ترين فضاها را تشكيل مي داده اند، زيراپيشرفته ترين و كامل ترين قرارگاه هاي انساني را تشكيل مي دهند(كازس،1382)يكي از مهمترين مقاصدي كه روندهاي گردشگري جهان را در دهه هاي گذشته تحت تاثير قرار داده، مراكز شهري است.
همه و همه باعث رشد روزافزون سفر و جهانگردی شده است و کشورهای جهان به این واقعیت دست یافته اند که توجه ویژه به صنعت جهانگردی و تلاش در جهت توسعه این صنعت باعث کسب درآمدهای هنگفت و منفعتهای اضافی برای جوامع بومی و اقتصاد محلی به همراه داشته باشد(پاپلی یزدی و سقایی،1393) کسب وکار اقتصاد شهري و تعیین راه کارهاي لازم جهت بهبود آن، از جمله گام هاي اولیه براي دستیابی به راهبرد هاي عملیاتی در بهبود فعالیت هاي اقتصادي به شمار می آید.