چکیده:
محیط کسب و کار شرکتها و به خصوص شرکت های غذایی در شرایط بحرانی فعلی بازار و وجود ویروس کرونا دارای ساختاری پیچیده و مشکل در اندازه گیری شده است. در اقتصاد هر کشوری محیط کسب و کار بسیار مهم است زیرا بر رشد اقتصاد اثرگذار است. هدف اصلی این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر محیط کسب و کار شرکتهای غذایی بورسی میباشد. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی-توسعه ای اکتشافی است که در سال ۱۴۰۰ در شرکت های غذایی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شد. برای انجام تحقیق در روش دلفی و دلفی فازی ۲۰ نفر از خبرگان انتخاب شدند. در این تحقیق دو سوال اصلی تنظیم شد. بعد از تکمیل تحقیق و محاسبات ریاضیاتی دلفی فازی هفده عامل موثر بر محیط کسب و کار شرکتهای غذایی بورسی در شرایط کرونا مشخص شدند. مشتری مداری مجازی مهمترین عامل بود.
خلاصه ماشینی:
همه موارد فوق سبب طرح مسئله بررسی عوامل اثر گذار بر محیط کسب و کار شرکتهای غذایی بورسی و با توجه به محیط متفاوت بازار کشور در شرایط فاصله گذاری اجتماعی > با توجه به كند بودن رشد اقتصادي كشورهاي نفتی در طي دهه هاي گذشته علي رغم وجود فرصت ها، ظرفيت ها و امكانات از جمله منابع نفتي به نظر مي رسد يكي از موانع موجود، فضاي مطلوب كسب و كار براي فعالان اقتصادي در اين منطقه است(باصري و شاه حسيني، 1389).
در کشور ما نیز به دلیل شرایط تحریمی و اقتصادی تاثیر این ویروس بر افراد جامعه بسیار گسترده است و لذا ضرورت دارد که در همه موضوعات مرتبط با محیط کسب و کار مورد توجه قرار گیرد(منتی، 13 > 2- تعاریف مف > محیط ک 3 t"/>t"/>: مجموعه عواملی هستند که به طور مشترک بر اداره و عملکرد همه بنگاه ها در جامعه مورد مطالعه اثر می گذارند، نظیر قوانین و مقررات، میزان بارندگی، فرهنگ کاری در یک منطقه، ارتباطات با ذی نفعان موجود و ویژگی های ذی نفعان و ...
(تریثانکار و چانچال، 20 > عوامل موثر بر محیط کسب و کار شرکتهای غذایی بورسی: عواملی هستند که بر اداره و عملکرد شرکتهای سهام عام پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران اثر گذار است(تریثانکار و چانچال، 20 > 3- تعاریف عمل Smales Tirthankar & Chanchal Business Environment محیط کسب و کار: مجموعه عواملی هستند که به طور مشترک بر اداره و عملکرد همه بنگاه ها در جامعه مورد مطالعه اثر می گذارند، نظیر قوانین و مقررات، میزان بارندگی، فرهنگ کاری در یک منطقه، ارتباطات با ذی نفعان موجود و ویژگی های ذی نفعان(شامل محیط دولت، رقبا، عرضه کنندگان و مشتریان) و ...