چکیده:
پروتکلهای سنجش شفاهی و غیرشفاهی دانش و رفتار تاکتیکی بازیکنان مدارس فوتبال و کارآمدی آنها یکی از چالشهایی است که پژوهشگران به تازگی به آن توجه کردهاند. به منظور بررسی این چالش مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه دانش تاکتیکی شفاهی با رفتار تاکتیکی و مهارتهای تکنیکی بازیکنان مدارس فوتبال انجام شد. سی وشش بازیکن فوتبال (۱۸ بازیکن باتجربه ۴۸/۰±۳/۱۵ ساله و ۱۸ بازیکن کم تجربه ۵۱/۰±۵/۱۵ ساله) آزمون مهارتهای فوتبال را اجرا کردند. دانش تاکتیکی شفاهی آنها با پرسشنامه مهارتهای تاکتیکی برای ورزشها (الفرینک-گمسر و همکاران، ۲۰۰۴) ارزیابی شد. رفتار تاکتیکی آنها نیز طی فیلم برداری از مسابقه ۳ × ۳ با یک دروازه بان در زمینی به ابعاد ۳۰ × ۴۰ متر ثبت شد و تحلیل توسط ابزار ارزیابی عملکرد بازی انجام شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه باتجربه و کم تجربه در مهارتهای حرکتی پاس و دریبل، در شاخصهای رفتار تاکتیکی اجرای مهارت، حمایت و عملکرد بازی تفاوت معنادار مشاهده شد (۰. ۰۰۰ =P)، اما تفاوت معناداری در دانشهای تاکتیکی حملهای و دفاعی آنها به دست نیامد (به ترتیب ۰. ۲۳ =P و ۰. ۵۶ = P). در بررسی همه بازیکنان با هم، بین دانش تاکتیکی حملهای و دفاعی با رفتار تاکتیکی و مهارتهای تکنیکی همبستگی معناداری مشاهده نشد (۰. ۰۵> P)، اما هنگام بررسی جداگانه گروهها، در بازیکنان باتجربه رابطه دانش تاکتیکی حملهای با رفتار تاکتیکی حمایت از هم تیمی معنادار بود (۰. ۰۱ =P). این نتایج ناکارآمدی ابزارهای گزارش شفاهی را در ارزیابی دانش تاکتیکی بازیکنان مدارس فوتبال تایید میکند و سطح تجربه را به عنوان یکی از عوامل مرتبط کننده دانش و رفتار تاکتیکی نشان میدهد.
Recently, considerable attention has been paid to evaluate the tactical knowledge and behavior in soccer schools. However, the efficiency or inefficiency of the verbal/nonverbal protocols remains to be addressed. To address this question, the aim of the current study aimed to evaluate the relationship of verbal tactical knowledge with tactical behavior and technical skills by taking into account the experience level. Totally, 36 soccer players (18 cases with the experience of 15.33±0.48 years and 18 persons with no experience of 15.5±0.51) performed the soccer skill test. First, they completed the Tactical Skills Inventory for Sport, then their tactical behaviors during 3×3 with a goalkeeper small-sided games in 30×40 meters were videotaped, and finally, game performance was evaluated by two expert evaluators. Results showed significant differences in the pass, dribble as well as decision making, skill execution and support indices of tactical behavior (p=0.00), but no significant difference was observed in offensive and defensive tactical knowledge (p=0.23,0.56, respectively) between the two groups. For all players, tactical knowledge had no significant relationship with tactical behavior and technical skills (p>0.05) as well as for the experienced players, there was a significant relationship between attacking tactical knowledge and support index (p=0.01). These findings confirmed the inefficiency of verbal methods to evaluate the tactical knowledge in soccer schools and introduced the experience level as an important factor to make a relationship between tactical knowledge and behavior