چکیده:
در عصر حاضر سازمانها بیش از پیش در تلاشند تا از روشهای مختلف عملکرد بازاریایی خود را ارتقاء بخشند.عوامل مختلفی بر
عملکرد بازاریایی سازمان اثرگذارند که از جمله می توان به رهبری کارآفرینانه اشاره کرد. رهبری کارآفرینانه را می توان فرآیند
پویای ارائه چشم انداز » ایجاد تعهد در پیروان و مخاطره پذیری در رویارویی با فرصتها دانست که سبب استفاده بهینه از منابع
موجود و کشف و بهره گیری از منابع جدید در زمینه چشم انداز رهبر می شود که بر تمایل سازمان جهت ایجاد و استفاده از
دانش تاثیر می گذارد.مدیران سازمانهای خدماتی موفق از جمله بانک سینا می توانند به کمک رهبری کارآفرینانه از طریق توسعه
ظرفیت نوآوری عملکرد بازاریابی خود را بهبود بخشند.هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری کارآفرینانه بر عملکرد بازاریابی
با توجه به نقش میانجی ظرفیت نوآوری در بانک سینا می باشد.روش تحقیق این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از
نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است.جامته آماری پژوهش حاضر شامل مدیران و کارکنان بانک سینا شعب تهران می باشد.در این
تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردید و حجم نمونه با استفاده از جدول کرجرسی مورگان ۲۲۵ نفر در نظر
گرفته شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شدو روایی و پایایی آن پیش از توزیع نهایی مورد تایید قرار
گرفت. در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از نرم افزار Smart PLS استفاده شد. نتایج بدست آمده
موید آن است که رهبری کارآفرینانه بر ظرفیت نوآوری تاثیر مثبت و معناداری دارند و ظرفیت نوآوری بر عملکرد بازاریابی تاثیر
مثبت و معناداری دارد.در نهایت نقش میانجی ظرفیت نوآوری در رابطه بین رهبری کار آفرینانه و عملکرد بازاریابی به اثبات رسید.
خلاصه ماشینی:
نتايج به دست آمده از روش آزمون سوبل نشان ميدهند، اثر غير مستقيم رهبري کارآفرينانه بر بازار و نـوآوري بـه واسـطه ظرفيت نوآوري برابر ٠/٢٣٧ شده است و مقدار آماره سوبل در سـطح اطمينـان ٩٥% معنـادار شـده اسـت ,٤٣٩٧=Sobel) (٠٠٥>٠٠٠٨=Sig. در نتيجه رهبري کارآفرينانه از طريق ظرفيت نوآوري بر بازار و نوآوري تأثير مثبت و معنـاداري دارد و فرضيه تحقيق تأييد ميشود.
نتايج به دست آمده از روش آزمون سوبل نشان ميدهند، اثر غير مستقيم رهبري کارآفرينانه بر سنجه هاي مالي به واسـطه ظرفيت نوآوري برابر ٠/٢٧٠ شده است و مقدار آماره سوبل در سـطح اطمينـان ٩٥% معنـادار شـده اسـت ,٤٥٢٨=Sobel) (٠٠٥>٠٠٠٨=Sig. در نتيجه رهبري کارآفرينانه از طريق ظرفيت نوآوري بر سنجه هاي مالي تأثيرمثبت و معناداري دارد و فرضيه تحقيق تأييد ميشود.
نتايج به دست آمده از روش آزمون سوبل نشان ميدهند، اثر غير مستقيم رهبري کارآفرينانه بر مشـتريمداري بـه واسـطه ظرفيت نوآوري برابر ٠/٢٥٥ شده است و مقدار آماره سوبل در سـطح اطمينـان ٩٥% معنـادار شـده اسـت ,٤٤٤٧=Sobel) (٠٠٥>٠٠٠٨=Sig. در نتيجه رهبري کارآفرينانه از طريق ظرفيت نوآوري بر مشتري مداري تأثير مثبت و معناداري دارد و فرضيه تحقيق تأييد ميشود.
نتايج به دست آمده از روش آزمون سوبل نشان ميدهند، اثر غير مستقيم رهبري کارآفرينانه بر پيشبرد فـروش بـه واسـطه ظرفيت نوآوري برابر ٠/٢١١ شده است و مقدار آماره سوبل در سـطح اطمينـان ٩٥% معنـادار شـده اسـت ,٤٤٣٦=Sobel) (٠٠٥>٠٠٠٨=Sig. در نتيجه رهبري کارآفرينانه از طريق ظرفيت نوآوري بر پيشبرد فروش تأثير مثبت و معنـاداري دارد و فرضيه تحقيق تأييد ميشود.
The impact of entrepreneurial leadership on innovation work behavior and opportunity recognition in high-technology SMEs. The Journal of High Technology Management Research, 28(2), 159-166.