چکیده:
رویدادهایی مانند جشنوارههای فرهنگی هنری و جشنوارههای آیینی از عوامل مهم جذب گردشگر به شمار میروند. هر ساله در فصل بهار، در مناطق کوهستانی شهرستان کاشان، جشنوارههای فرهنگی و آیینی گل و گلاب برگزار میشود که هزاران گردشگر را به سوی خود جلب میکند. لذا جشنواره گلابگیری به عنوان رویدادی تاثیرگذار در توسعه گردشگری هر ساله در مناطق گردشگری شهرستان کاشان برگزار میشود و بدین روی گردشگران زیادی را به خود جلب میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثرات تبلیغات رویدادی بر نگرشهای بازدیدکنندگان نسبت به شهر و همچنین مقاصدشان جهت بازدید از شهر میزبان میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و از نظر روش، توصیفی میباشد. ابزار اصلی جهت گردآوری دادهها، پرسشنامه بوده است. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل کلیه گردشگران داخلی و خارجی شهر قمصر کاشان است که در جشنواره گلابگیری اردبیهشت ماه ۱۳۹۷ شرکت کردهاند و با روش نمونهگیری در دسترس ۳۸۴ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS و LISRELاستفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که مطابقت بالای تصویر بین رویداد خاص و شهر میزبان در تبلیغات رویدادی بر نگرش نسبت به شهر میزبان و قصد بازدید از شهر میزبان تاثیر معنادار دارد و نگرش نسبت به شهر میزبان بر انتخاب شهر معروف در تبلیغات رویدادی تاثیر معنادار دارد؛ همچنین، قصد بازدید از شهر میزبان بر انتخاب شهر معروف در تبلیغات رویدادی تاثیر معنادار دارد.
Events such as artistic cultural festivals and ritual festivals are among the most important factors for attracting tourists. Every year in spring, in the mountainous areas of Kashan, cultural and ritual festivals of flowers and rose water attract thousands of tourists. Therefore, the festival will be held as an effective event in the development of tourism every year in the tourism areas of Kashan and this attracts many tourists. The purpose of this study is to investigate the effects of event advertising on visitor's attitudes toward the city as well as their purposes for visiting the host city. The present research is applied in terms of purpose and is descriptive in terms of method. Questionnaire has been the main tool for collecting data. The statistical population of this research includes all inner and foreign tourists of Qamsar city of Kashan who participated in the festival of rose water in May, 2018 and 384 people were selected for sample size by sampling method. Data were analysed using SPSS and LISREL software. The results of the research show that the high image matching between the special event and the host city in event advertising has a significant effect on the attitude toward the host city, the intention to visit it and selection of it as a famous city.