چکیده:
آموزش مفاهیم دینی، تغییر نگرش اجتماعی و ایجاد توانایی معنوی در کودکان نیاز به شناسایی و به کارگیری اصول مؤثر دارد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر روش نمایش خلاق و بازی نمایشی بر نگرش اجتماعی و توانایی معنوی دانشآموزان در درس هدیههای آسمانی پایه سوم ابتدایی است. این پژوهش با روششناسی ترکیبی و با طرح متوالی اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی در منطقه 3 شهر تهران که در سال تحصیلی 1397 ـ 1396 مشغول تحصیل بودند تشکیل میدهد. روش نمونهگیری در این پژوهش، نمونهگیری در دسترس است. حجم نمونه تحقیق، شامل 60 دانشآموز پایه سوم ابتدایی است که بهصورت تصادفی به دو گروه گواه (روش بازی نمایشی) و گروه آزمایش (روش نمایش خلاق) تقسیم شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش، در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه استاندارد نگرش اجتماعی و توانایی معنوی است که روایی آن توسط متخصصین و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ ( 91%) تأیید شده است. تحلیل استنباطی دادهها نیز به روش تحلیل مانکوا انجام شده است. یافتههای پژوهش، نشان میدهد که روش نمایش خلاق نسبت به روش بازی نمایشی در ارتقاء نگرش اجتماعی و توانایی معنوی تأثیر بیشتری داشته است (05/0P<).
Teaching religious concepts and developing social attitude in children, just like any other science needs to identify and apply correct, efficient and effective principles and methods. The purpose of this study is to investigate the effect of creative drama and dramatic or fantasy play on the social attitude and spiritual ability in the school subject "Hediyehaye Asemani" in 3rd grade elementary students. This research has been carried out by using mixed methodology and sequential explanatory design. The statistical population of this study is consisted of all 3rd grade elementary girl students in Tehran who were studying in the academic year of 1396-1397. The sampling method used in this study was convenience sampling. The sample size of the research included 60 3rd grade elementary students that were randomly divided into two groups: the control group (dramatic or fantasy play) and the experimental group (creative drama). The data collection tool in this research in the qualitative section was interview and in the quantitative part was the standard questionnaire of social attitude and ability that its validity was confirmed by the experts and its reliability was confirmed by the Cronbach's alpha test up to 91%. The inferential data analysis was done using MANCOVA method. Research findings show that creative drama has had more effect on the spiritual ability and social attitude than dramatic or fantasy play (P<0/05). According to the results of the research, using creative drama in the field of education increases spiritual ability and social attitude.
خلاصه ماشینی:
حال با توجه به اهمیت نقش و همچنین مشکلات نظام تعلـیم و تربیت ما پیرامون آموزش صحیح و عمیق و درونی مفاهیم مذهبی که زمینه ساز ایجـاد و تقویـت نگرش اجتماعی و توانایی معنوی در دانش آموزان دوره ابتدایی است ، بررسی امکان به کـارگیری روش های جدیدتر و خلاقانه تر در امر آموزش های دینی امری غیر قابل اجتناب است ؛ لذا تحقیق حاضر در صدد مقایسه تأثیر روش نمایش خلاق و بازی نمایشی بر نگرش اجتمـاعی و توانـایی معنوی دانش آموزان در درس هدیه های آسمان است .
فرضیه دوم : بین استفاده از روش آموزشی نمایش خلاق و بازی نمایشی بر نگرش اجتماعی دانش آموزان در درس هدیه های آسمان تفاوت معناداری وجود دارد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 170 1 MANCOVA فرضیه اول : بین تأثیر استفاده از روش آموزشی نمایش خلاق و بـازی نمایشـی بـر نگـرش اجتماعی دانش آموزان در درس هدیه های آسمان تفاوت معناداری وجود دارد.
بنابراین فرضیه پژوهش مبنی بر تفاوت معنادار روش آموزشی نمایش خلاق و بازی نمایشی بـر نگرش اجتماعی دانش آموزان در درس هدیه های آسمان تأیید می شود.
بنابراین فرضیه پژوهش مبنی بر تفاوت معنادار روش آموزشی نمایش خلاق و بازی نمایشی بـر توانایی معنوی دانش آموزان در درس هدیه های آسمان تأیید میشود.
جنبه کمی یافته های ایـن پـژوهش نشـان داد کـه استفاده از نمایش خلاق در ایجاد نگرش اجتماعی و توانایی معنوی نسبت به بـازی نمایشـی در بین دانش آموزان اثربخش تر است .