چکیده:
مقدمه و هدف: چنانچه فرد در مواجهه با تنش و اضطراب ناشی از کرونا ویروس نتواند به روشی
مناسب مقابله نماید این اضطراب میتواند در زندگی فردی، اجتماعی و تحصیلی وی آشفتگی ایجاد
نموده و سلامت عمومی وی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. لذا پژوهش حاضر با هدف تبیین اثر
اضطراب کرونا ویروس بر سلامت عمومی براساس نقش میانجیگر مقابله مساله محور در دانشجویان
انجام شد. مواد و روش ها: روش تحقیق حاضر توصیفی-همبستگی از نوع الگویابی معادلات ساختار ی
بود. در این پژوهش 250 نفر دانشجوی کارشناسی با روش در دسترس به عنوان جامعه آماری انتخاب
شدند و به پرسشنامه اضطراب کرونا، پرسشنامه سلامت عمومی و پرسشنامه سبک مقابله ای پاسخ
دادند. در نهایت تحلیل داده ها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار SPSS انجام شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد، میزان استفاده از سبک مقابله مساله محور اکثر دانشجویان در حد متوسط
روبه بالا بوده و مدل پیشنهادی روابط علّی بین متغیرهای پژوهش از برازش قابل قبولی برخوردار بود.
در مدل پیشنهادی پژوهش، نتایج نشان داد که اضطراب کرونا ویروس به هر دوصورت مستقیم و
غیرمستقیم از طریق سبک مقابله مساله محور در دانشجویان، با مشکلات مرتبط با سلامت عمومی،
رابطه دارد. این رابطه بین اضطراب کرونا ویروس با سبک مقابله مساله محور معکوس و معنیدار بود.
رابطه بین سبک مقابله مساله محور با سلامت عمومی نیز مثبت و معنیدار بود. نتیجه گیری: ا ز تحقیق
حاضر می توان نتیجه گرفت پژوهش آموزش و ارتقاء سبک مقابله مساله محور در کنار رعایت اصول
بهداشت فردی منجر به کاهش اضطراب کرونا ویروس و تاثیر آن بر سلامت عمومی میشود.
Introduction and objective: The anxiety caused by coronavirus in people and societies is very high and concerning. The anxiety can affect individuals' personal, social, and academic life as well as their general health unless they can cope appropriately with it. Nevertheless, the findings have been different regarding the role of coping strategy on general health in different classes of the society. Therefore, the present study aimed to explain the effect of anxiety caused by coronavirus on university students' general health, based on the medicating role of problem-focused coping.
Materials and methods: the present study was a descriptive-correlational research using structural equations modelling. The population consisted of all bachelor female university students studying in Bushehr Payam-e-Noor University, of which 250 students were selected using convenient sampling, answered Coronavirus anxiety questionnaire, general health questionnaire, and coping strategies questionnaire.
Findings: The results showed, most students used the problem-focused coping strategy in a moderate to high level, and the proposed model of causal relationship between the research variables had an acceptable fit. In general, the results showed that coronavirus anxiety was directly and indirectly related to the problems of general health through problem-focused coping strategy in students (p<0.05). This relationship between coronavirus anxiety and problem-focused strategy was inverse and significant (p<0.05). The relationship between problem-focused strategy and general health was positive and significant (p<0.05).
Conclusion: according to the results, both training and improving problem-focused strategy and observing the principles of personal hygiene can result in reduced coronavirus anxiety and effective general health.
خلاصه ماشینی:
در مدل پيشنهادي پژوهش ، نتايج نشان داد که اضطراب کرونا ويروس به هر دوصورت مستقيم و غيرمستقيم از طريق سبک مقابله مسأله محور در دانشجويان ، با مشکلات مرتبط با سلامت عمومي، رابطه دارد.
ترس از 1 mental health 2 Karatekin 3 world health organization (WHO) 4 Prince, McDonnell, Turek, Visintini & Nahwegahbow 5 Abdel-Khalek & Lester 6 stressor 7 coping strategies 8 stress 9 Lazarus & Folkman 10 anxiety 11 Dong, Wang, Tao, Suo, Li & Liu 12 coronaviruses (COVID-19) ناشناخته ها که ادراک ايمني را در انسان کاهش ميدهد همواره براي بشر اضطراب زا بوده است .
جدول ٥- شاخص هاي برازندگيمدل شاخص ها مقدار حد مجاز مجذور کاي (χ٢) - 0/254 درجه آزادي (df) - 1 خطاي ريشه ي مجذور ميانگين تقريب (RMSEA) ٠/٠٥ ٠/٠٠٨ < شاخص برازش هنجار شده (NFI) ٠/٩٨٣ ٠/٩ < شاخص برازش هنجار نشده (NNFI) ٠/٩٦ ٠/٩ < شاخص برازش مقايسه اي (CFI) ٠/٩٢ ٠/٩ < شاخص برازندگي افزايشي (IFI) ٠/٩٣ ٠/٩ < شاخص نيکويي برازش (GFI) ٠/٩٤ ٠/٩ < شاخص نيکويي برازش تعديل شده يا انطباقي (AGFI) ٠/٩٩٧ ٠/٩ < بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي رابطه بين اضطراب کرونا ويروس با سلامت روان در دانشجويان دختر با نقش ميانجيگر مقابله مسأله محور انجام شد.
ديگر يافته پژوهش حاضر نشان داد که اضطراب کرونا ويروس هم به صورت مستقيم و هم به صورت غيرمستقيم از طريق سبک مقابله مسأله محور در دانشجويان با مشکلات حوزه رفتاري-رواني رابطه دارد.