چکیده:
هدف شرکت ها بطور کامل افشای اطالعات مربوط به مسئولیت اجتماعی برای محافظت از منافع سرمایه گذاران، ترویج تبادل اطلاعات بین شرکتها و جامعه و از بین بردن عدم تقارن اطلاعات و تقویت شفافیت شرکت ها است. هنگامی که سازوکارهای راهبری شرکتی به نحو مطلوبی اجرا شوند می توانند سبب بهبود رویه های افشا در شرکت ها گردند. سرمایه گذاران نهادی که یکی از موثرترین سازوکارهای نظام راهبری شرکتی هستند که می توانند بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی تاثیر داشته باشند. وجود سرمایه گذاران نهادی سبب فراهم شدن فرصت های مناسب برای سرمایه گذاران موجود می شود و گسترش نقد شوندگی بازار و شفافیت قیمت ها و در نهایت افزایش بهره وری و بهبود سطح رفاه اجتماعی را به دنبال خواهد داشت (بوهل و همکاران، ۲۰۰۶) این تحقیق به بررسی رابطه معنادار بین نظام راهبری با گزارشگری مسئولیت اجتماعی می پردازد. با توجه به اینکه برای محاسبه مکانیزم های نظام راهبری از سه شاخص اندازه هییت مدیره ، استقلال هییت مدیره ، استقلال کمیته حسابرسی استفاده شده و به صورت جداگانه مورد آزمون قرار میگیرد. برای دستیابی به این هدف، بورس اوراق بهادار تهران به عنوان جامعه آماری پژوهش در نظر گرفته شد و نمونه ای متشکل از ۱۲۰ شرکت در بازه زمانی بین سالهای (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸)در مجموع ۸۴۰ سال – شرکت جهت بررسی جمع آوری گردید. این پژوهش از لحاظ طبقه بندی پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی، از لحاظ طبقه بندی بر حسب روش، از نوع توصیفی و از میان انواع پژوهشهای توصیفی، از نوع همبستگی میباشد. رویکرد پژوهش نیز پس رویدادی است. به منظور انجام آزمون فرضیه ها، از روش تحلیل همبستگی و روش رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. نتایج نشان می دهد، اندازه هییت مدیره، استقلال هییت مدیره و استقلال کمیته حسابرسی دارای رابطه مثبت و معنی دار با گزارشگری مسئولیت اجتماعی میباشند. لذا هر سه فرضیه پژوهش مورد پذیرش قرار می گیرند.
خلاصه ماشینی:
1 Chou et al 2 Appuhami & Tashakor 3 Michelon and Parbonetti 4 Bhimani and Soonawalla 5 Marsiglia and Falautano 6 Ghazali 7 Dam and Scholtens 8 De Villiers et al 9 Michelon and Parbonetti 10 Haniffa and Cooke 11 Rashid and Lodh 12 Harjoto and Jo 13 Rao, Tilt and Lester 14 Khan et al 15 Bhaduri and Selarka 16 e.
g. Beltratti 17 Rahim 18 Jamali et el 19 Young and Thyil 20 Arora and Dharwadkar 21 Harjoto and Jo ٢ .
مويح کريم آل آني(٢٠٢١)، در پژوهشي تحت عنوان افشاي مسئوليت اجتماعي شرکت و کيفيت گزارشگري مالي شواهدي از کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس ، با استفاده از مشاهدات سال ١٨٤٥ مربوط به دوره ٢٠١٦-٢٠١٨ ، اين مطالعه رگرسيون داده هاي پانل را براي بررسي ارتباط بين افشاي مسئوليت اجتماعي شرکت ها انجام مي دهد که توسط يک متغير ساختگي و سه معيار کيفيت درآمد متداول اندازه گيري مي شود ، يعني ارتباط ارزش ، کيفيت تعهدي و پايداري درآمد.
نتايج پژوهش آن ها نشان داد ميان ويژگي هاي کميته حسابرسي، مانند اندازه ، استقلال و تنوع جنسيتي اعضاي کميته حسابرسي و افشاي مسئوليت اجتماعي شرکت ها، رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
)2013(, Corporate Governance and Corporate Social Responsibility Disclosures: Evidence from an Emerging Economy, Journal of Business Ethics, 114 )2(: 207–223.