چکیده:
هدف از پژوهش حاضربررسی ارتباط بین کارکرد خانواده، سبک های فرزند پروری والدین و جو
عاطفی خانواده با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان دره شهراستان
ایلام می باشد. به همین منظور نمونه ای 310 نفری بصورت تصادفی ساده از میان دانش آموزان
انتخاب گردید. ابزار های پژوهش عبارت ازپرسشنامه های کارکردخانواده( FAD )، جو عاطفی
خانواده وپرسشنامه سبک فرزند پروری .این پژوهش از نوع همبستگی بوده و برای تجزیه و تحلیل
داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه استفاده شد. نتایج نشان داد بین
کارکرد خانواده وعملکرد تحصیلی رابطه مثبت معناداری وجود دارد(P>0001)همچنین بین سبک
رزند پروری( اقتدار منطقی) وعملکرد تحصیلی رابطه مثبت معنادار و.بین سبک فرزند پروری
(مستبدانه وسهل گیر والدین) با عملکرد تحصیلی رابطه منفی معنا داری وجود دارد(P>0001)
همچنین نشان دادکه بین جو عاطفی خانواده وعملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معنا
داری و.بین ابعاد کار کرد خانواده وعملکرد تحصیلی نیز رابطه مثبت معناداری وجود دارد.نتایج
رگرسیون چندگانه نشان داد که کارکرد خانواده ، سبک فرزندپروری و جو عاطفی خانواده می تواند
عملکرد تحصیلی را در سطح کلی وبه طور معناداری پیش بینی کند.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطه بين کارکرد خانواده ، سبکهاي فرزند پروري والدين و جو عاطفي خانواده با عملکرد تحصيلي دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان دره شهراستان ايلام ولي پيري ١ ، مهري رجبي ٢ ١ کارشناسي ارشد روانشناسي تربيتي دانشگاه تهران .
نام نويسنده مسئول : ولي پيري چکيده هدف از پژوهش حاضربررسي ارتباط بين کارکرد خانواده ، سبکهاي فرزند پروري والدين و جو عاطفي خانواده با عملکرد تحصيلي دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان دره شهراستان ايلام مي باشد.
در اين پژوهش به بررسي رابطه ساده و چندگانه رابطه کارکرد خانواده ، سبک هاي فرزندپروري والدين و جو عاطفي خانواده با عملکرد تحصيلي در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان دره شهر ايلام پرداخته شده است .
همچنين بين کارکرد خانواده در زمينه هاي حل مشکل ،ارتباط ،نقش ها،همراهي عاطفي،آميزش عاطفي،کنترل رفتار وعملکرد کلي با عملکرد تحصيلي دانش آموزان رابطه مثبت معني داري مشاهده مي شود.
همانگونه که نتايج پژوهش نشان داد بين کارکرد خانواده و عملکرد تحصيلي دانش آموزان رابطه مثبت معناداري وجود دارد (٠٠٠٠١>p و ٠/٤٦ = r).
همانطور که نتايج پژوهش نشان داد بين سبک فرزند پروري اقتدار منطقي والدين (٠٠٠٠١>p و ٠/٥٥ = r) و عملکرد تحصيلي دانش آموزان رابطه مثبت معنادار ي وجود دارد.
همانطور که نتايج پژوهش نشان داد بين جو عاطفي خانواده (٠٠٠٠١>p و ٠/٦٤ = r) و عملکرد تحصيلي دانش آموزان رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
نتايج تحليل رگرسيون مرحله اي نيز نشان داده است که متغيرهاي جو عاطفي خانواده ، سبک هاي فرزندپروري اقتدار منطقي و استبدادي به ترتيب پيش بيني کننده عملکرد تحصيلي دانش آموزان مي باشند.