چکیده:
هدف: در پژوهش حاضر به بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان با
نیازهای ویژه در شهرستان سراوان پرداخته شده است . یکی از حیاتی ترین نیازهای بشری آموزش است،
که به منظور تعالی انسان ها و کمک به آنان در جهت سازگاری با اوضاع وشرایط متفاوت صورت می
گیرد. بعبارت دیگر علم و یادگیری به انسان توانایی می بخشد که محیط را مطابق با نیازهای خویش
تنظیم و سازماندهی کند. در همین راستا امروزه در سایه تخصصی شدن امور، همواره شکل و کارایی
نظام های تعلیم و تربیت مورد بررسی و باز نگری قرار می گیرد تا بتواند با در اختیار گرفتن امکانات
وسیع به نیازهای فزاینده آموزش انسانها ، پاسخی مناسب ارائه نماید. کارکردهای اجرایی از جمله
نیروهایی است که از بدو تولد در کودک وجود دارد و با رشد کودک این نیرو نیز رشد میکند و در سن
12 سالگی کارکردهای اجرایی کودک عملکردی همچون بزرگسالان دارد. نیروی کارکردها اجرایی وظایف
و نقشهای مختلفی دارد که در کلیه افراد در هر سن و جنس به فراخور سن، قدرت کارکردها، سلامت
کارکردها در زندگی تاثیرگذار است. در واقع این نیرو که به عنوان یک سازه شناختی مطرح است وظایفی
چون حل مسئله، توجه، استدلال، سازماندهی، برنامهریزی، حافظه، کنترل بازدارنده، کنترل تکانه، حفظ
آمایه، تغییر آمایه و بازداری پاسخ را بر عهده دارد؛ در نتیجه نقص و اختلال در این زمینه دچار اختلال
در عملکردهای روزانه میگردد.
خلاصه ماشینی:
آيا بين پرخاشگري کساني که آموزش مهارت زندگي را ديده اند با آن هايي که اين آموزش ها را نديده اند تفاوت وجود دارد ؟ وظايف کارکردهاي اجرايي دانش آموزان فرايندهايي چون تمرکز، توجه ، برنامه ريزي،کنترل افکار ورفتار، سازماندهي استدلال و حافظه که خاستگاه مغز است از جمله کارکردهاي شناختي هستند که انسان به واسطه اين فرايندها ميتواند فعاليت هاي هوشمندانه داشته باشد گاتري در پژوهشي که در سال ٢٠٠٩ انجام دادند وظايف زير را به شرح ذيل مطرح کرد: • کنترل و هماهنگي رفتار • برنامه ريزي اهداف • نظارت بر رفتار خود • بازداري پاسخ نابجا • انعظاف پذيري و جهت گيري رفتار آينده • انجام امور به طور موفقيت آميز در زندگي روزمره کارکردهاي اجرايي اين وظايف را به کمک يک سري کارکردها و نيروهاي مهم از جمله حافظه فعال ، انعطاف پذيري، بازداري پاسخ ، استدلال ، برنامه ريزي و توجه انجام ميدهد.
ارزيابي دقيق هوشي،عاطفي، و عادات کار، به همان اندازه از اهميت برخوردار است که محدوديت هاي جسماني آنان ، در جهت توانبخشي و آموزش اين کودکان روشها و شيوه هاي بسياري وجود دارد که به اين دانش آموزان کمک مي کند تا به صورت عضو مفيدي در جامعه بار آينده و امکان زندگي بهتري را براي آنها فراهم مي کند.