چکیده:
مقدمه و هدف: کودکان با آسیب سیستم اعصاب مرکزی اختلالات زبانی و غیرزبانی مختلفی را
نشان میدهند. هدف از این مقاله بررسی نتایج پژوهشهای انجام شده پیرامون زبان و نقائص زبانی
کودکان با آسیب سیستم مرکزی مادرزادی یا اکتسابی -بعد از دوره ای از رشد طبیعی- است . روش:
در این مقاله با جستجوی مقالات چاپ شده بین سالهای 1995 تا 2018 ، ویژگیهای زبانی کودکان
با آسیب سیستم اعصاب مرکزی، بررسی شده است. اطلاعات این مطالعه با کلید واژههای
Language disorders ، Brain damage ، Brain stroke in children ،
Developmental aphasia ، central nervous system disorders در پایگاههای اطلاعاتی
Science direct, Medline ,Google scholar و همچنین در منابع کتابخانه ای جستجو شده
است. یافته ها: یافته ها نشان داد آسیب سیستم اعصاب مرکزی به دلایل مختلف به وجود میآید و
منجربه اختلالات زبان دوران کودکی میشوند. با ارائه توصیفی از طبقه بندی کارکردی زبان همراه با
نمونه هایی از نقص های بالینی در کودکان دچار آسیب سیستم اعصاب مرکزی، میتوان اختلالات
زبانی این دسته از کودکان را در سطوح مختلف (واجشناختی،معناشناختی، نحو، صرف، کاربرد و تولید
گفتار) تشریح کرد. نتیجه گیری: مقاله حاضر گامی در جهت فهم بهتر و عمیق تر اثرات ضایعه مغزی
بر جنبه های گوناگون زبان در کودکان است. به نظر میرسد بررسی سطوح و جنبه های مختلف
اختلات زبانی در کودکان مبتلا به آسیب های سیستم اعصاب مرکزی و مشخص نمودن الگوی بهبودی،
مسیر درمان و توانبخشی مناسب و جامع را فراهم میسازد. رابطه بین دانش نظری زبانشناسان و
دانش عملی متخصصین حوزه آموزش و توانبخشی با چنین پژوهشهایی پر رنگ میگردد.
خلاصه ماشینی:
هدف از اين مقاله بررسي نتايج پژوهش هاي انجام شده پيرامون زبان و نقائص زباني کودکان با آسيب سيستم مرکزي مادرزادي يا اکتسابي -بعد از دوره اي از رشد طبيعي- است .
اطلاعات اين مطالعه با کليد واژه هاي Brain damage،Language disorders،Brain stroke in children ، central nervous system disorders،Developmental aphasia در پايگاه هاي اطلاعاتي Google scholar,Science direct, Medline و همچنين در منابع کتابخانه اي جستجو شده است .
الگوهاي زبان پريشي در کودکان با بزرگسالان تفاوت دارد (١) و منابع فارسي کافي درباره کودکان داراي اختلالات زباني با منشا آسيب به اعصاب مرکزي با وجود نياز متخصصين بسيار محدود است ، از اين رو دلايلي براي انجام يک مطالعه با هدف افزايش آگاهي از علل و ماهيت اين گونه اختلالات و نقش لازم و ضروري متخصصين علوم مختلف در ارزيابي، تشخيص و مداخلات توانبخشي فراهم ميشود.
روش بررسي در مطالعه مروري حاضر، جستجو در پايگاه هاي اطلاعاتي مختلفي از جمله ، Science direct،Google، PubMed scholar صورت گرفت و مطالعات مقطعي و مورد شاهدي و مروري چاپ شده بين سال هاي ١٩٩٥ تا ٢٠١٨ با استفاده از کليد واژه هاي Language Brain damage،disorders،Brain stroke in children ،Developmental aphasia ،central nervous system disorders مورد بررسي قرار گرفتند.
يافته ها نتايج حاصل از بررسي پژوهش ها و مقالات مختلف در سه بخش آورده شده است که به ترتيب علل ايجاد کننده ي اختلال زباني در کودکان سپس اختلالات زباني ناشي از آسيب سيستم اعصاب مرکزي در سطوح مختلف زبان را کنکاش ميشود و در پايان به الگوي بهبود در اين کودکان پرداخته خواهد شد.
Acquired neurological speech/language disorders in childhood London: Taylor & Francis.