چکیده:
چکیده: زمینه: قطع ارتباط روزافزون بین شهروندان و سیاستگذاران منجر به ایجاد بحران مشروعیت، و حوزه سیاستگذاری را ملزم به بازمهندسی نموده تا ضمن جذب اعتماد مجدد شهروندان، منجر به بهبود عملکرد حکومتها گردد. بر این اساس در سالهای اخیر مدل خطمشیگذاری باز به سرعت در حال جایگزینی با مدلهای سنتی میباشد که شناخت ابعاد آن میتواند راهگشای بهرهگیری از آن باشد. هدف: طراحی مدل خط مشی گذاری باز روش: این پژوهش با بهرهگیری از روش فراترکیب تفسیری- انتقادی ضمن بررسی سیستماتیک و انتقادی منابع یافت شده در زمینه خطمشیگذاری باز به انتخاب 37 منبع از میان حدود 500 منبع یافت شده پرداخته و با اختصاص 250 کد به 827 بخش از منابع مورد بررسی در نرم افزار MAXQDA2020 به تجزیه و تحلیل پرداخته است. یافتهها: 250 کد تعیین شده در 29 تم و در نهایت در پنج بعد داده باز، نوآوری باز، خط مشی گذاری باز، اعتماد و دولت باز تقسیم بندی شدند که گویای ابعاد مدل مورد نظر میباشند. نتیجه: بهرهگیری از اصول دولتباز و پرداختن به دادهباز و نوآوریباز، ضمن تقویت خطمشیگذاری باز که همانا بازتر کردن فرایند سیاستگذاری و نقش دادن به مردم در تمامی مراحل چرخه سیاستگذاری میباشد، اعتماد عمومی را بازسازی نموده و بهبود عملکرد حکومت را تقویت میکند.
Abstract Background: The growing disconnect between citizens and policymakers leads to a crisis of legitimacy and requires the policy area to be re-engineered to re-engage citizens and improve the performance of governments. Accordingly, in recent years, the open policy making model is rapidly replacing traditional models, the knowledge of its dimensions can be a way to use it. Objective: Designing an open policy-making model is the main objective of this research. Method: This study, using the critical interpretive synthesis method, while systematically reviewing the resources found in the field of open policy-making, has selected 37 sources from about 500 sources and assigned 250 codes to 827 sections of The reviewed sources in MAXQDA2020 software have been analyzed. Findings: 250 codes were divided into 29 themes and 5 dimensions of open data, open innovation, open policy making, trust, and open government, which indicate the dimensions of the open policy making model. Conclusion: Utilizing the principles of open government and addressing open data and open innovation, while strengthening open policy-making, which is to open the policy-making process, rebuild public trust and lead to improving government performance.