چکیده:
هدف از انجام این پژوهش مقایسه هوش های چندگانه در بین دانش آموزان مدارس
تیزهوشان، نمونه و عادی شهرستان سنندج در سال تحصیلی 98-97 بوده است.
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه دوازدهم شهرستان سنندج
بوده است که در بین آنها 360 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه
هوشهای چندگانه گاردنر برای جمعآوری دادهها انتخاب شد. دادهها با استفاده از
روش آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا)
مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که بین دانش آموزان مدارس مختلف
از لحاظ هوشهای چندگانه تفاوت معنیداری وجود دارد. میانگین نمرات هوشهای
فضایی، جنبشی، بینفردی و طبیعت شناسانه در دانش آموزان مدارس عادی بالاتر
از دانش آموزان مدارس تیزهوشان و نمونه میباشند.
خلاصه ماشینی:
مقايسه هوش هاي چندگانه در بين دانش آموزان مدارس تيزهوشان ، نمونه و عادي شهرستان سنندج در سال تحصيلي ٩٨-٩٧ زانکو شيخي ١، شيرزاد عليپور ٢، سيف الله رحماني ٣ ١ کارشناس علوم تربيتي و معلم آموزش و پرورش .
نام نويسنده مسئول : زانکو شيخي چکيده هدف از انجام اين پژوهش مقايسه هوش هاي چندگانه در بين دانش آموزان مدارس تيزهوشان ، نمونه و عادي شهرستان سنندج در سال تحصيلي ٩٨-٩٧ بوده است .
هوش هاي چندگانه ، فضايي، جنبشي، بين فردي، طبيعت شناسانه مقدمه امروزه توجه به آموزش و پرورش بر اساس رويکردهاي جديد که پيشرفت تحصيلي و مهارت هاي زندگي دانش آموزان را افزايش ميدهد در خور توجه است .
1 Post-modernism 2 Multiple Intelligence Theory 3 Howard Gardner 4 Granber 5 Sternberg 6 verbal-linguistic 7 logical-mathematical 8 visual - spatial 9 musical- rhythmic 10 body-kinesthetic 11 intrapersonal 12 ٧.
همچنين نظريه هوش هاي چندگانه نه تنها مبناي يک برنامه آموزشي است بلکه فرصت هايي براي يادگيري دانش آموزان ايجاد کرده است (حسن سليمان ١٩ ، ٢٠١١).
17 Akazoo & Ekiti 18 Petruta 19 Hassan Sulaiman 20 Denny 21 Emie 22 Gokhan BAS 23 Hajhashemi & Parasteh & Yazdi منابع و مراجع [١] بيرمي پور، علي؛ بختيار نصرآبادي، حسن علي و هاشمي، حسن .
Teaching for multiple intelligences in undergraduate education.
Teaching to student diversity in higher education: How multiple intelligence theory can help.
frames of mind: the theory of multiple Intelligence, New York: Basic book.