چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی رابطه بین ذهن آگاهی، خودتنظیمی هیجانی و
اضطراب امتحان در دانش آموزان دبیرستان های منطقه یک تهران انجام شد. پژوهش
حاضر از لحاظ هدف در زمرهی پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی
بود. جامعه آماری پژوهش شامل 1500 نفر بودند که از بین آنها 375 نفر دانش آموزان
دبیرستانی دوره اول مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 96-95 منطقه یک تهران با روش
نمونه گیری خوشهای چند مرحله ای، برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه
اضطراب امتحان (ابوالقاسم و همکاران، 1375 )، پرسشنامه مهارتهای ذهن آگاهی کنتاکی
(بایر و همکاران، 2004) و مقیاس دشواری در تنظیم هیجانی (گراتز و رونمر ، 2004)
استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 20 انجام شد.
تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین مولفه های ذهن آگاهی؛ تمرکزگری به صورت منفی
و در سطح 0/01خود تنظیمی هیجانی را پیش بینی میکند. و در آزمون فرضیه دوم،
بررسی ضرایب رگرسیون نشان داد که از بین مولفه های ذهن آگاهی، پذیرش گری و
تمرکزگری به صورت منفی و در سطح 0/01اضطراب امتحان را پیش بینی میکند. با
استناد به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که با توجه به شیوع اضطراب امتحان و
بدتنظیمی هیجانی استفاده از روشهای مبتنی بر ذهن آگاهی در محیط های آموزش
ضروری است.
خلاصه ماشینی:
نام نويسنده مسئول : فردوس کاظمي دليوند چکيده پژوهش حاضر با هدف بررسي پيش بيني رابطه بين ذهن آگاهي، خودتنظيمي هيجاني و اضطراب امتحان در دانش آموزان دبيرستان هاي منطقه يک تهران انجام شد.
جوانان و به ويژه دانش آموزان مي توانند يکي از اين گروه ها باشند که بنا بر بررسيهاي محدود داخلي، مداخله هاي مبتني بر ذهن آگاهي توانسته اند در بهبود اضطراب امتحان و افزايش ابراز وجود در دانش آموزاني که مشکل اضطراب امتحان دارند و بهبود کيفيت خواب دانشجويان دختر موثر باشند، در قشر دانش آموز، عواملي مانند ورود به محيط جديد، مسايل و مشکلات درسي، رقابت با ديگران ، امتحانات و نمره و ارزشيابي نيز وجود دارد که ميتواند زمينه ساز استرس باشد که از جمله نشانه هاي رواني آن ايجاد اضطراب و افسردگي است با پيش بيني رابطه بين ذهن آگاهي، خود تنظيمي هيجاني و اضطراب امتحان ميتوان به دانش آموزان کمک کرد تا بهتر بتوانند هيجانات خود را مديريت کرده و با اضطراب بيش از اندازه در موقعيت هاي استرس زا، به شيوه ي مناسبي مقابله نمايند [١٧] .
در اين پژوهش دانش آموزان دبيرستاني شناسايي و سپس مقياس دشواري در تنظيم هيجاني، پرسشنامه مهارت هاي ذهن آگاهي و پرسشنامه اضطراب امتحان بر روي آنها اجرا گرديد ونمره ها براي تحليل داده ها به کار گرفته شد.
نتايج پژوهش حاضر نشان مي دهد که از بين مؤلفه هاي ذهن آگاهي ،تمرکز گري به صورت منفي و معنادار خود تنظيمي هيجاني را در دانش آموزان دبيرستاني پيش بيني ميکند.
همچنين نتايج مؤيد اين فرضيه است که مؤلفه هاي ذهن آگاهي (مشاهده گري، توصيف گري، تمرکزگري و پذيرش گري) به صورت معنادار اضطراب امتحان را در دانش آموزان دبيرستاني پيش بيني ميکند.