چکیده:
در اوایل قرن حاضر ج. استانلی هال، موسس انجمن روان شناسی آمریکا، نوجوانی را دوران
«طوفان و تنش شدید»و نیز دوران توانایی فوق العاده جسمانی، عقلی و عاطفی می دانست.
برخی از نظریه پردازان روان کاوی نیز نوجوانی را وضعیتی می دانند که نوجوان در آن دچار
اختلال روانی است. البته بررسی های تجربی درباره نوجوانان به طور کلی نشان می دهند که
آشفتگی دوران نوجوانی بیش از حدّ بزرگ جلوه داده شده است. با این وجود، فرایند انتقال از
کودکی به بزرگ سالی، دشوار و پرکشمکش است. نوجوان از یک سو با سرعت بی سابقه ای
بلوغ جسمی و جنسی را می گذراند و از سوی دیگر، خانواده، فرهنگ و جامعه از او می خواهند
تا مستقل باشد، روابط جدیدی را با هم سالان و بزرگ سالان برقرار کند و آمادگی ها و مهارت
های لازم را برای زندگی شغلی و اجتماعی به دست آورد. نوجوان باید علاوه بر پذیرش و
سازگاری با این همه تغییر و تحوّل، هویت منسجمی نیز برای خود کسب کند نوشتار حاضر
به بررسی برخی از تحولّات این دوران و نقش آنها در رشد روانی می پردازد. هرچند این دوران
بستر تحوّلات مهم عاطفی، اجتماعی، مذهبی، شغلی، هویتی و... نیز می باشد، اما بنا به اختصار
تنها مروری گذرا به تحوّلات جسمی، جنسی، شناختی و اخلاقی خواهیم داشت . در واقع هدف
ازدواج تشکیل خانواده است که تمایل به این امر در نهاد انسان گذاشته شدهاست.
خلاصه ماشینی:
لذا رسيدن به بلوغ اجتماعي صرف نظر از تاثيرات اجتماعي و پيشرفت اجتماعي و اقتصادي ان براي جامعه مهمترين تاثير آن بر روي زندگي فردي مي باشد، به عبارت کلي تر بلوغ اجتماعي مرحله از رشد مي باشد که انسان به توانايي ايجاد و مديريت يک خانواده و امکان ايجاد ارتباطات مهم کاري و اقتصادي و عاطفي دست يافته است ، ابتدا بايد قبول کرد افراد يک جامعه (خود و ديگران در شرايط خاص ) هميشه امکان اشتباه شخصي را دارند ولي قبول اشتباه يا قبول اينکه نبايد حتي براي بار اول هر نوع اشتباهي انجام شود و جبران و عدم تکرار ان و حتي دادن فرصت به ديگران بدون قضاوتهاي سخت گيرانه مهمترين مرحله از بلوغ اجتماعي خواهد بود.
[15] Mousavi Zadeh SA, Sohrabi F, Ahadi H: Comparative Effectiveness of assertiveness and problem-solving skills on marital satisfaction of women student at Allameh Tabatabai University.
[19] Blanchard VL, Hawkins AJ, Baldwin SA, Fawcett EB: Investigating the effects of marriage and relationship education on couples' communication skills: A meta-analytic study.
[21] Abbasi A, Jalilpour N, Kamkar A, Zadehbaghri G, Mohamed F: The Effects of Life Skills Training on Marital Satisfaction of Married Women: A Case Study in Dogonbadan, Iran.
[31] Hosseinian S, Yazdi S: Effective communication skills Brsmymyt marriage married women Journal of Cultural Education for Women and Families 2011, 6(18):45-76.