چکیده:
در سالهای اخیر عناوینی چون رابطه انسان و محیط و قابلیت ترجمه آن به زبان روانشناسی محیط، مورد توجه محققان مربوطه قرار گرفته است. در این راستا شناخت انسان و عناصر محیط زندگی و چگونگی برقراری ارتباط میان این دو فاکتور حائز اهمیت میباشد. امروزه اهمیت و نقش مبلمان شهری در خدمات رسانی و زیبا سازی شهری بر هیچ کس پوشیده نیست و مبلمان شهری از اجزای ضروری و جدایی ناپذیر شهرها محسوب میشود، ناهنجاریهای رفتاری و بیتفاوتی به عرصههای جمعی و عوارض ناشی از زندگی پر سرعت و فقدان مکانها و فضاهای عمومی مناسب، ضرورت پرداختن به رویکرد روانشناسی محیطی در طراحی فضاهای شهری را تشدید میکند. این پژوهش، تحلیلی بر دانش روانشناسی محیطی، رابطهی دو سویه بین محیط و انسان و همچنین تاثیر کیفیت محیط ساخته شده بر رفتار و روان انسان را با استفاده نظر خبرگان و به کارگیری مدل Swot داشته است.
In recent years, topics such as the relationship between man and the environment and the ability to translate it
into the psychological language of the environment have been noticed by relevant researchers. In this regard, it is
important to know humans and the elements of the living environment and how to communicate between these
two factors. Today, the importance and role of urban furniture in urban services and beautification is not hidden
from anyone and urban furniture is an essential and integral part of cities, behavioral abnormalities and
indifference to collective areas and the effects of rapid life and the lack of suitable places and public space,
intensify the need to address the environmental psychological approach in the design of urban spaces. This study
is an analysis of the knowledge of environmental psychology, the two-way relationship between the human
environment and also the impact of the quality of the built environment on human behavior and psyche by using
the opinion of experts and Swot’s model.
خلاصه ماشینی:
ارائه مدل برنامهریزی استراتژیک در طراحی مبلمان شهری با رویکرد روانشناسی محیطی با استفاده از روش دلفی و SWOT هاجر چیانی *1، رامین حیدری شهپر 2 1 کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ايران 2 کارشناس جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه پیام نور، کرج، ایران چکیده در سالهای اخیر عناوینی چون رابطه انسان و محیط و قابلیت ترجمه آن به زبان روانشناسی محیط، مورد توجه محققان مربوطه قرار گرفته است.
در میان ویژگیهای مختلف تکنیک دلفی چهار ویژگی آن تقریباً همیشه ثابت است (Rowe, Wright, 2001; vonder Gracht, 2012; Jünger et al, 2013) 1- ناشناس بودن Anonymity 2- تکرار Iteration 3- بازخور کنترل شده Controlled feedback 4- گزارش آماری نتایج Statistical “group response” محققان زیادی (Gupta and Clarke, 1996; Robertson and MacKinnon, 2002; Wang et al, 2003;) تعریف ارائه شده توسط لینستون و توراف را بکار بردهاند که تکنیک دلفی را بصورت "روشی برای ساختاردهی یک فرایند ارتباط گروهی تعریف میکنند بطوریکه این فرایند به گروهی از افراد، بعنوان یک کل، امکان حل یک مسئله پیچیده را میدهد" (Linstone and Turoff, 1975: 3).
این مساله باعث شده است تا دلفی بعنوان یک روش تحقیق به صور مختلفی بعنوان پیمایش، مطالعه، رویه، روش، رویکرد، رأیگیری و تکنیک مطرح گردد (Linstone and Turoff, 1975; Crisp et al, 1997; Broomfield and Humphries, 2001; Sharkey and Sharples, 2001; Browne et al, 2002; McKenna et al, 2002; Rogers and Lopez, 2002; Snyder-Halpern, 2002; Wang et al, 2003; Campbell et al, 2004; Iavicoli et al, 2005; Miró et al, 2007, Skulmosky et al, 2007; Langlands et al, 2008).