چکیده:
ارزشیابی ابزاری است که در تامین نیازهای گوناگون کارکنان و سازمانها میتواند موثر باشد .
اگر این ابزار به خوبی طراحی گردد و به نحو صحیح مورد استفاده قرار گیرد وسیلهی مناسبی
برای تشویق ، آموزش ، بهسازی وبعضا تنبیه کارکنان خواهد بود .
هدف از پژوهش حاضر بررسی وضع موجود نظام ارزشیابی عملکرد دبیران مدارس متوسطۀ
استان کردستان و این که این نظام چقدر پایایی و روایی لازم را دارا است و همچنین طراحی
یک مدل ارزشیابی عملکرد وتعیین ویژگیهای مدل ارزشیابی مناسب با شرایط جامعۀ معلمان
ایران است.
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیۀ مدیران و دبیران مدارس متوسطۀ استان کردستان در سال
تحصیلی 88-87 است که با توجه به محاسبات آماری و هدف از پژوهش 300 نفر با روش
نمونه گیری خوشهای چند مرحله ای از 5 منطقه جغرافیایی استان کردستان انتخاب شد . ابزار
به کار رفته د ر این تحقیق پرسشنامه ای شامل 59 سوال که شامل 54 سوال بسته پاسخ و 5
سوال باز پاسخ است و دارای 6 خرده مقیاس شاخص های عملکردی با 9 سوال، معیار رفتار شغلی
با 7 سوال ، شاخص های رفتار اخلاقی با 10 سوال، چگونگی اجرای ارزشیابی با 9 سوال، رضایت
حرفه ای با 6 سوال و عملکرد حرفه ای با 10 سوال، است. ضریب پایایی این پرسشنامه با روش
آلفای کرونباخ 0/835به دست آمد . ضریب آلفای کرونباخ مشاهده شده برای خرده مقیاس های
شاخص عملکردی (a=0/607)معیار رفتار شغلی(a=0/642)شاخص های رفتار اخلاقی
(a=0/719)،چگونگی اجرای ارزشیابی (a=0/583)، رضایت حرفه ای (a=0/509) عملکرد
حرفه ای(a=0/739) مشاهده شد.
خلاصه ماشینی:
به اين ترتيب روشن است که ارزشيابي يکي از موثرترين ابزارهايي است که به سازمان ها و کارکنان در تامين اين نيازها کمک ميکند و اگر اين ابزار به خوبي طراحي گردد و به طور صحيح و مطلوب مورد استفاده قرار گيرد، ميتواند وسيله و مبناي مطلوبي براي تشويق ، آموزش ، ايجادانگيزه و ارتقاءکارايي کارکنان باشد.
شاخص هاي عملکردي با ٩ سوال ، شاخص معيار شغلي با ٧ سوال ، شاخص هاي رفتار اخلاقي با ١٠ سوال ، شاخص چگونگي اجراي ارزشيابي با ٩ سوال ، شاخص رضايت حرفه اي با ٦ سوال و شاخص عملکرد حرفه اي با ١٠ سوال که پس از تعيين جامعه و نمونۀ آماري پرسشنامه بر روي نمونۀ آماري يعني دبيران و مديران مدارس متوسطۀ استان کردستان اجرا گرديد توصيف داده ها به منظور آشنايي بيشتر با ماهيت متغيرهاي پژوهش لازم است قبل از تحليل داده ها به توصيف آن ها پرداخته شود .
عوامل : شاخص عملکردي معيارهاي رفتار شغلي شاخص هاي رفتار اخلاقي چگونگي اجراي ارزشيابي رضايت حرفه اي عملکرد حرفه اي جدول ١٢-٤ ماتريس همبستگي بين متغيرهاي پيش بيني کننده (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتايج مقدار همبستگي عامل هاي که با ستاره مشخص شده اند ، چون مقدار همبستگي اين عامل ها با همديگر بزرگتر از مقدار r جدول ( ٠١١٣=r و ٣٠٠=df) است بنابراين با اطمينان ٠/٩٩ درصد نتيجه ميگيريم که اين رابطه ها معنيدار است .