چکیده:
در این پژوهش به بررسی نقش واسطه ای خودمهارگری در رابطه بین استرس ادراک شده و دلزدگی
زناشویی در کارکنان اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی پرداخته شده است. این پژوهش از نظر
هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی
کارکنان اداره کل آموزش و پروش استان خراسان شمالی میباشد که تعداد آنها برابر با 312 نفر گزارش
شد. نمونه آماری پژوهش با توجه به جدول کرجسی و مورگان 175 برآورد شد که این تعداد پرسشنامه
به صورت تصادفی در دسترس بین نمونه مورد نظر توزیع شد. برای سنجش متغیر خودمهارگری از
پرسشنامه تانجی( 2004 )، استرس ادراک شده از پرسشنامه کوهن و همکاران، ( 1983 ) و دلزدگی زناشویی از پرسشنامه پاینز( 1996 ) استفاده شد. داده های حاصل از این پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار Smart PLS 2 ، از روش معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از فرضیه های پژوهش حاکی از آن بود که ضریب مسیر میان متغیرهای استرس ادراک شده مثبت و
دلزدگی زناشویی ( 0643 -) بدست آمد و متغیر استرس ادراک شده مثبت به طور غیر مستقیم و از طریق
متغیر واسطه ای خودمهارگری به میزان 27.3%بر متغیر دلزدگی زناشویی تاثیر دارد. با توجه به اینکه
ضریب مسیر متغیرهای استرس ادراک شده مثبت و دلزدگی زناشویی منفی میباشد با افزایش استرس
ادراک شده مثبت، دلزدگی زناشویی در زوجین کاهش پیدا می کند. همچنین ضریب مسیر میان
متغیرهای استرس ادراک شده منفی و دلزدگی زناشویی (0.438)بدست آمد و متغیر استرس ادراک شده
منفی به طور غیر مستقیم و از طریق متغیر واسطه ای خودمهارگری به میزان 22.3% بر متغیر دلزدگی
زناشویی تاثیر دارد. با توجه به اینکه ضریب مسیر متغیرهای استرس ادراک شده مثبت و دلزدگی زناشویی
مثبت می باشد با افزایش استرس ادراک شده منفی، دلزدگی زناشویی در زوجین نیز افرایش پیدا می
کند.
خلاصه ماشینی:
نام نويسنده مسئول : فرشته آذري چکيده در اين پژوهش به بررسي نقش واسطه اي خودمهارگري در رابطه بين استرس ادراک شده و دلزدگي زناشويي در کارکنان اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالي پرداخته شده است .
بنابراين با توجه به ادبيات بيان شده هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين استرس ادراک شده و دلزدگي زناشويي با نقش واسطه اي خودمهارگري در کارکنان اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالي مي باشد.
Vera هدف پژوهش حاضر بررسي نقش واسطه اي خودمهارگري در رابطه بين استرس ادراک شده و دلزدگي زناشويي در کارکنان اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالي مي باشد.
جدول ٢: نتايج تحليل فرضيه اصلي دوم (رجوع شود به تصویر صفحه) فرضيه فرعي اول : خودمهارگري در رابطه بين استرس ادراک شده مثبت و دلزدگي زناشويي در کارکنان اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالي نقش واسطه اي دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) فرضيه فرعي دوم : خودمهارگري در رابطه بين استرس ادراک شده منفي و دلزدگي زناشويي در کارکنان اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالي نقش واسطه اي دارد.
نتايج حاصل از فرضيه فرعي اول نشان داد خودمهارگري در رابطه بين استرس ادراک شده مثبت و دلزدگي زناشويي در کارکنان اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالي نقش واسطه اي دارد.
نتايج حاصل از فرضيه فرعي دوم نشان داد خودمهارگري در رابطه بين استرس ادراک شده منفي و دلزدگي زناشويي در کارکنان اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالي نقش واسطه اي دارد.