چکیده:
دوره صفویه در اوایل قرن یازدهم هـ.ق یکی از نقاط عطف تاریخ اجتماعی و فرهنگی ایران است. در حوزه اجتماعی، شهر اصفهان و دربار محل عرضه باز و عمومی برخی از موقعیتهای منافی عفت، مانند لذت جنسی زنانه بود؛ و در حوزه هنر نیز شاهد رواج تصاویر تنکامه از جنس زن با مضامین نامتعارف جنسی و اعمال و رفتار زنانه مرتبط با آن هستیم که تا پیش از آن بدین گستردگی در سنت نقاشی ایران رایج نبود.در این مطالعه سعی بر این است تا براساس نظریه بازتاب، علت رواج چنین تصاویری از زنان در مکتب نقاشی اصفهانِ عصر صفوی شناسایی شود؛و هدف از آن ریشهیابی رواج این پدیده در نقاشی مکتب اصفهان است. فرض این مطالعه این است که شرایط اجتماعی برآمده از سیاستورزی شاهان صفوی در شهر اصفهان، در رواج اینگونه تصاویر دخیل بودهاست. این پژوهش بهروش توصیفی-تحلیلی انجامشده و روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و مطالعه اسناد تصویری(نقاشیها)است. نمونههای تحقیق بهطور هدفمند از بین نقاشیهای این دوره که دربردارنده مضامین و اعمال جنسیِ زنانه هستند،انتخاب شدهاست.این مطالعه نشانمیدهد که شرایط انضمامی و عرفی شده موقعیت جنسی زنانه در بستر اجتماعی اصفهانِ عصر صفوی در رواج چنین تصاویری در هنر آن دوره مؤثر بودهاست.رواج هنر تنکامه را باید ناشی از رویکردهای شاهمحور حکومت صفوی دانست و دربار بهدلیل منفعتطلبیهای اقتصادی، سیاسی-نظامی و شخصی شاه، برخی از رفتارهای خلاف عرف را در جامعه ترویج داد.این تنکامگی رایج در جامعه بهصورت امری عادی در نقاشیها بروز یافت و این مؤلفه در ویژگیهای مضمونی،تجسمی و نقشی که زنان در نگارهها دارند، قابلملاحظه است.
Early eleventh century A.H. / seventeenth century A.D., the Safavid period is one of the significant times in the history of Iran socially and culturally. Isfahan city and the court were the places for offering immoral behaviors without any restriction publicly, such as female sexual pleasure in the social sphere. Despite the common tradition in Persian painting, erotic paintings with unconventional sexual themes and related female acts were prevalent. This study tried to identify the reason for the prevalence of these paintings in the Isfahan school in the Safavid period based on Reflection theory in the sociology of art. The study aims to find the causes of this phenomenon's prevalence in the paintings of this period. This study hypothesized social conditions involved in the prevalence of these paintings in the art of that period that Safavid king's politics in Isfahan city affect it. This descriptive-analytical study was carried out by collecting information in the library and studying visual documents (painting). The paintings of this period that contain feminine sexual themes and acts were the research samples, purposefully selected. This study showed that the concrete and customary conditions of female sexual status in the social context of Isfahan affected the prevalence of these paintings in the Safavid period. The role of Shah-centered (absolute monarchy) approaches in the Safavid government should be considered. The court prevalent the immoral behaviors in society due to the Shah's personal interests, economic, political-military benefits. This current eroticism in society became ordinary in the paintings and presented in the thematic, visual, and women’s role characteristics in the works considerably.
خلاصه ماشینی:
در حـوزٔە اجتمـاعی ، شـهر اصفهان و دربار محل عرضة باز و عمومی برخی از موقعیت های منافی عفت ، مانند لذت جنسی زنانه ، بود و در حـوزٔە هنـر نیز شاهد رواج تصاویر تن کامه از جنس زن با مضامین نامتعارف جنسی و اعمال و رفتار زنانه مرتبط با آن هسـتیم کـه تـا پیش از آن بدین گستردگی در سنت نقاشی ایران رایج نبود.
از سوی دیگر، در نقاشی این دوره ، تحت نام مکتب اصفهان ، زنـان اغلـب بـا حـالات ، رفتار و اعمال زنانه ، که بیشتر بر جنبه های جنسیتی آن ها تأکید دارد، تصویر شده اند.
با توجه به اینکه این قبیل از زنان دارای جایگاه ، شأن اجتماعی و شرایط زندگی متفاوتی نسبت به زنان دیگر بودند، تفاسیر و تبیین هایی که در مـتن مقاله از آن ها شده است قابل تعمیم به کل زن های عصر صفوی یا همة تصاویر زنـان در نقاشـی مکتب اصفهان نیست .
مـورد دوم و سوم به تن کامگی زنانه مرتبط هسـتند و در ذیـل شـرایط انضـمامی پیرامـون ایـن دو پدیـده و سیاست ورزی شاهان در رابطه با آن شرح داده می شود: الف ) روسپیان در اصفهان عصر صفوی پیش از عصر صفوی روسپی گری در ایران سـابقه داشـت (راونـدی ١٣٩٣: ٤٨٠ــ٤٨١)؛ امـا در زمان سلطنت شاه عباس اول این عمل رواج بسیار یافت و تلاش های زیادی برای بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی این افراد صـورت گرفـت .