چکیده:
آموزش فلسفه به دانشآموزان تا حد زیادی قدرت مواجه آنها با بحرانهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و انتخاب رشته، شغل، همسر و... را افزایش میدهد. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی مولفههای تفکر فلسفی در کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی (ویژه دختران) پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه میباشد. روش این پژوهش توصیفی، تحلیل محتوا و جامعه اطلاعرسان شامل یک جلد کتاب درسی دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1399-1400 و ابزار پژوهش فرم تحلیل محتوا باتوجه به معیارهای تفکر فلسفی (شامل سه حیطه استدلال، قضاوت و مفهومسازی و دوازده مولفه) میباشد. به این صورت که پس از مشخص کردن واحد تحلیل و مولفههای مورد نظر به عنوان ملاکهای تحلیل، با استفاده از تکنیک ویلیام رومی به تحلیل کتاب مذکور اقدام شد. علاوه بر این از آزمون خی دو جهت مشخص کردن نحوه توزیع مولفهها در محتوای کتاب مزکور استفاده گردید. باتوجه به تحلیل ضریب درگیری (ISE=0/94) به دست آمده از محتوای کتاب مورد بررسی، میتوان اظهار داشت که میزان توجه کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی (ویژه دختران) پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه به مولفههای تفکر فلسفی، در حد نسبتا مطلوب (ضریب درگیری پایینتر از 1) و به صورت نیمهفعال میباشد. همچنین نتیجه حاصل از آزمون خی دو (Sig: 0/006، Chi-Square: 26. 316) نشان داد که میزان توزیع مولفهها در کتاب یادشده به طور معناداری نامتوازن میباشد. بهگونهای که مولفه شناخت با 36/5 درصد فراوانی، دارای بیشترین فراوانی و مولفه تمرکززدایی با 42/2 درصد فراوانی، کمترین فراوانی را در مولفههای تفکر فلسفی به خود اختصاص دادهاند.
The aim of the present study is to investigate the components of philosophical thinking in the book Family Management and Lifestyle (especially for girls) in the twelfth grade of the second year of high school. The method of this descriptive research is content analysis and the information society including a volume of the second year high school textbook in the academic year 1399-1400 and the research tool of the content analysis form according to the criteria of philosophical thinking Component) is. In this way, after identifying the unit of analysis and the desired components as criteria for analysis, the book was analyzed using the technique of William Rumi. In addition, chi-square test was used to determine the distribution of components in the content of the book. According to the analysis of conflict coefficient (ISE = 0.94) obtained from the content of the book, it can be stated that the attention of the family management and lifestyle book (for girls) of the twelfth grade of the second year of high school to the components of thinking Philosophically, it is relatively desirable (engagement coefficient less than 1) and semi-active. Also, the result of Chi-square test (Sig: 0.006, Chi-Square: 26.316) showed that the distribution of components in the book is significantly unbalanced. So that the cognition component with 5.36% frequency has the highest frequency and the decentralization component with 2.42% frequency has the lowest frequency in the components of philosophical thinking.
خلاصه ماشینی:
با توجه به تحلیل ضریب درگیری (٠٩٤=ISE) به دست آمده از محتوای کتاب بررسی شده ، می تـوان اظهار داشت که میزان توجه کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی (ویژٔە دختران ) پایة دوازدهم دورٔە دوم متوسـطه بـه مؤلفه های تفکر فلسفی ، در حد نسبتا مطلوب و به صورت نیمه فعال است .
ازاین رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان برخورداری کتـاب مـدیریت و سبک زندگی (ویژٔە دختران ) پایة دوازدهم دورٔە دوم متوسطه از مؤلفه های تفکر فلسفی با روش تحلیل محتوا انجام پذیرفت تا به پرسش های ذیل پاسخ دهد و میـزان تأکیـد ایـن کتـاب را بـر مؤلفه های تفکر فلسفی ، که هدایت گر دانش آموزان در مراحل مختلف زندگی است ، بسنجد و در صورت امکان در ویرایش های بعدی ، نقاط ضعف احتمالی آن اصلاح شود و دانش آمـوزانی فکـور پرورش یابند.
سؤال اول پژوهش حاضر عبارت از این بود که «به چـه میـزان در کتـاب مـدیریت و سـبک زندگی (ویژٔە دختران ) پایة دوازدهم دورٔە دوم متوسطه به حیطه های تفکر فلسـفی توجـه شـده است ؟» به منظور پاسخ گویی به این پرسش ، ابتدا فراوانی مؤلفه های تفکر فلسفی در سه حیطـة استدلال ، قضاوت و مفهوم سازی را به دست آمد، سپس درصد فراوانی آن ها محاسـبه شـد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) سؤال دوم پژوهش حاضر عبارت از این بود که «به چه میـزان در کتـاب مـدیریت و سـبک زندگی (ویژٔە دختران ) پایة دوازدهم دورٔە دوم متوسطه به مؤلفه های تفکر فلسـفی توجـه شـده است ؟» به منظور پاسخ گویی به این پرسش ، ابتدا فراوانی مفاهیم مـرتبط و غیرمـرتبط بـا تفکـر فلسفی و سپس درصد فراوانی آن ها محاسبه شد.