چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی صفات اتیسم و سبک دلبستگی بزرگسالی والدین کودکان اتیسم در
مشکلات رفتاری کودکان شهرستان یزد بود. طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود.
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران و پدران کودکان مبتلابه اتیسم شهرستان یزد بود که از
میان آنها 80 نفر به روش نمونه گیری در دسترس و با مراجعه به مرکز آموزشی و توانبخشی اتیسم
شهرستان یزد انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از مقیاس دلبستگی کولینز و رید ( RAAS ،)
مقیاس درجه بندی کانرز فرم کوتاه ویژه والدین و پرسشنامه ضریب طیف اتیسم ( AQ ) جمع آوری
شد. داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل آماری رگرسیون گام به گام در نرم افزار SPSS
تجزیه وتحلیل شدند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که سبکهای دلبستگی و صفات
اتیسم والدین 67/4درصد از واریانس مشکلات رفتاری کودکان اتیسم را به صورت معنی داری تبیین
میکند (سبک دلبستگی ایمن بهصورت منفی و سبک دلبستگی اجتنابی، سبک دلبستگی دوسوگرا-
اضطرابی و صفات اتیسم به صورت مثبت مشکلات رفتاری کودکان را پیش بینی میکند).
خلاصه ماشینی:
زيلر و سيگمن ٢٣ در پژوهش خود دريافتند که رفتارها و حساسيت والديني مادران داراي کودکان اتيسم (که ناشي از سبک دلبستگي است ) بر مشکلات ارتباطي و رفتاري در کودکانشان تأثير ميگذارد (٢٥)با توجه به آنچه گذشت ، مشکلات در تعامل والد-کودک ميتواند به عنوان يک عامل خطرساز به ويژه نسبت به کودکان داراي اختلال ، مطرح گردد.
جدول ٢: ماتريس ضرايب همبستگي بين متغيرهاي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) در جدول ٢ نتايج همبستگي پيرسون براي بررسي رابطه ميان سبک هاي دلبستگي و بهره ي اتيسم با مشکلات رفتاري کودکان ، آورده شده است .
بر اساس نتايج به دست آمده ضريب همبستگي بين سبک دلبستگي ايمن با مشکلات رفتاري کودکان منفي و معنيدار است که نشان دهنده وجود رابطه غيرمستقيم بين اين دو متغير است .
ضريب همبستگي بين سبک هاي دلبستگي اجتنابي و دوسوگرا-اضطرابي با مشکلات رفتاري مثبت و معنيدار مي باشد که نشان دهنده وجود رابطه مستقيم بين اين متغيرهاست .
همچنين مقدار ضريب تعيين (مجذور R) برابر با ٠/٦٧٤ ميباشد که نشان ميدهد سبک هاي دلبستگي و بهره ي اتيسم والدين ، ٦٧/٤ درصد از واريانس مشکلات رفتاري کودکان را تبيين نموده است .
[2] Baron-Cohen S, Hoekstra RA, Knickmeyer R, Wheelwright S.
Investigating the Relationship between Child Behavioral Disorders and Parenting Styles and Attachment Styles.
Investigating Preschool Children's Attachment Styles and Peer Relationships.
Comparison of attachment styles and child rearing in parenting mothers of normal students and students with learning disabilities.
[20] Doussard- Roosvelt JA, Joe CM, Bazhenova OV, poryes SW.
Investigating the relationship between attachment style and socialization in adolescence.
The Effect of Attachment Therapy on Reduction of Distress Anxiety Disorder Symptoms, Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology.