چکیده:
رفتارسرمایهگذاران حقیقیمتاثر از خصوصیاترفتاری، دانش مالیو چگونگیواکنش آنها درمواجهبارخدادهایمالیمی باشد. هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدلی از ویژگی هایرفتاری و دانش مالی سرمایهگذاران حقیقی بر رفتار مالی آنها در بازار سرمایه است. این پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر روش نظریه زمینه یابی [i] است. با استفاده از نمونهگیری تصادفیبه روش" گلوله برفی [ii] " با 20 نفر از اساتید رشتههای حسابداری، مدیریت بازرگانی و مالی در دانشگاههای کشور و مدیران و کارشناسان ارشد تالار بورس تهران، مصاحبه عمیق انجام گرفت. خصوصیاترفتاری و دانش مالی سرمایهگذاران حقیقی بر رفتار مدیریت مالی دارای 18 بعد بهشرح 1. باورهای شخصی، 2. ویژگیهای شخصیتی، 3. خصوصیات رفتاری، 4. دانش مالی، شرایط زمینهای 5. ارزشهای شخصی و اجتماعی، 6. عوامل هیجانی، 7. اطلاعات و آگاهی، 8. هوش مالی، شرایط مداخلهای 9. موسسات مالی، 10. ارتباط کلامی، 11. اضطراب مالی، 12. تورشهای رفتاری، راهبرد 13. مدیریت ریسک، 14. تصمیمات سرمایهگذاری، 15. آموزش دانش مالی و پیامد 16. سودآوری سرمایهگذاری، 17. امنیت مالی و 18. رضایت سرمایهگذاران میباشد. یافتهها نشان میدهد رفتار مالی سرمایهگذاران در قالب این مدل روند تصمیمات آنان در بازار سرمایه را پیشبینی پذیر نموده است. بکارگیری مدل خصوصیاترفتاری و دانش مالی سرمایهگذاران حقیقی بر شناخت رفتار مالی در بازار سرمایه ایران، بسیار مهم به نظر میرسد
[i] Grounded Theory
[ii] White Noise
The financial management behavior of a real investor is influenced by his behavioral characteristics and financial knowledge, explains how a person reacts when faced with financial events and affects the life of the capital market by affecting his life. The purpose of this study is to design a model of the role of behavioral characteristics and financial literacy of real investors on the behavior of financial management in the Iranian stock market. The research design is qualitative with grounded theory. In-depth interviews were conducted with 20 professors of accounting, business management and financial management in the country's universities and managers and senior experts of Tehran Stock Exchange using the "snowball" sampling method.
The results indicate that the model of the role of behavioral characteristics and financial literacy of real investors on financial management behavior includes 18 dimensions as: casual conditions (1. personal beliefs, 2. personality traits, 3. behavioral characteristics, 4. financial literacy) , contextual conditions (5. Personal and social values, 6. Emotional factors, 7. Information and awareness, 8. Financial intelligence) , Intervention conditions (9. Financial institutions, 10. Verbal communication, 11. Financial anxiety, 12 Behavioral biases) , strategy (13. Risk management, 14. Investment decisions, 15. Financial literacy training) and outcome (16. Investment profitability, 17. Financial security, and 18. Investors' satisfaction).
Investors' financial management behavior makes the process of their decisions in the stock market predictable, so applying the model of behavioral characteristics and financial literacy of real investors to understand the financial management behavior in the Iranian stock market, is very important and necessary.
خلاصه ماشینی:
همچنین؛ بمنظور کارایی بازار سرمایه، نمی توان از طریق به کارگیری اطلعات موجود به پیشبینی آینده پرداخته و به بازده های مازاد بااهمیتی دست یافت، ولی توجه به مشاهده واکنشهای نادرست و غیرمنطقی سرمایهگذاران نسبت به اطلعات جدید که عمدتا ناشی از سواد مالی پایین و خصوصیات رفتاری آن هاست، در بازارهای فصلنامـه اقتصاد مالی شماره ٥٤ / بهار ١٤٠٠ اوراق بهادار، لزوم پژوهش در این زمینه اهمیت مییابد.
زیرا به دلیل فقدان یک چارچوب نظری منسجم و قوی در خصوص » مدلسازی نقش خصوصیات رفتاری و سواد مالی سرمایهگذاران حقیقی بر رفتار مدیریت مالی در بازار سرمایه ایران «، محقق از آن به عنوان یک روش تحقیق و سپس به دلیل استفاده از مصاحبه - های نیمه ساختارمند مبتنی بر تئوری داده بنیاد، به عنوان یک روش تجزیه و تحلیل بهره برد.
فصلنامـه اقتصاد مالی شماره ٥٤ / بهار ١٤٠٠ یادداشتها 1 Grounded Theory 2White Noise 3 Mien and Thao 4 Shih and Ke 5 Giesler and Veresiu 6Batty et al 7Agarwal and Mazumder 8Benjamin et al 9 Conlin and et al 10Cognitive psychology 11 Personality psychology 12 Feng and et al 13 Grohmann, Klühs and Menkhoff 14 Bellofatto, D’Hondt and De Winne 15 Grohmann 16Xu et al 17 Mounaa and Anis 18Farrel et al 19Tang and Baker 20 Glaser And Strauss 21 Grounded Theory 22Open coding 23Axial coding 24Selective coding 25Phenomenon 26Causal Conditions 27Context 28InterveningConditions 29Strategies 30Consequences 31 Coding Paradigm 32 Lusardi and Mitchell 33 VanRooij, M.