چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی ارتباط بین سرمایه فکری با ارزش بازار و افزایش بازدهی شرکت
های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. این تحقیق به لحاظ هدف از نوع
کاربردی است و جهت تعیین میزان همبستگی بین متغیرها ، به لحاظ نوع روش، همبستگی است.
همچنین به جهت استفاده از مطالب توصیفی ، این تحقیق از نوع توصیفی نیز می باشد . جامعة آماری
تحقیق شامل تمامی شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد به تعداد
211 شرکت می باشد که با اعمال محدودیت هایی تعداد 94 شرکت بعنوان حجم نمونه انتخاب
شد.ابزار گرداوری اطلاعات این تحقیق پرسشنامه سرمایه فکری بونتیس( 1997 )، پرسشنامه ارزش
بازار نارور و اسلیتر ( 1990 ) وپرسشنامه بازدهی مقیمی و رمضان( 2941 )می باشد. پس از جمع آوری
داده های تحقیق از طریق پرسشنامه و وارد کردن انها در spss ، پس از تجزیه و تحلیل اماری نتایج
نشان داد که بین متغیرهای سرمایه فکری، ارزش بازار و افزایش بازدهی ارتباط معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
نام نويسنده مسئول : فاطمه فخرايي تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٩/١٢ چکيده تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/١٠/٢١ هدف از انجام اين تحقيق بررسي ارتباط بين سرمايه فکري با ارزش بازار و افزايش بازدهي شرکت هاي توليدي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مي باشد.
لذا هدف از انجام اين تحقيق بررسي ارتباط بين سرمايه فکري با ارزش بازار و افزايش بازدهي شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مي باشد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) ٠ ̸= ρ بين سرمايه فکري با ارزش بازار و افزايش بازدهي درميان شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ارتباط معنادار وجود دارد.
آزمون هايي که براي تحليل اين فرضيه استفاده شد شامل آزمون هاي ضريب همبستگي، آزمون تحليل واريانس و پيرسون جهت بررسي رابطه و آزمون رگرسيون جهت بررسي ميزان پيش بيني کنندگي متغيرها بود که در ادامه بيان شده اند: جدول ٣: ضريب همبستگي اسپيرمن متغيرها در فرضيه اصلي (رجوع شود به تصویر صفحه) مقدار همبستگي اسپيرمن بين سرمايه فکري و ارزش بازار برابر با ٠/٢١٩ و P_Value در آنها برابر با ٠/٠٣٣ مي باشد.
آزمون هايي که براي تحليل اين فرضيه استفاده شد شامل آزمون هاي ضريب همبستگي، آزمون تحليل واريانس و پيرسون جهت بررسي رابطه و آزمون رگرسيون جهت بررسي ميزان پيش بيني کنندگي متغيرها بود که در ادامه بيان شده اند: ٠ = ρ بين سرمايه فکري با ارزش بازار درميان شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ارتباط معنادار وجود ندارد.