چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه ویژگی های شخصیت و عزت نفس با ابتکار و نوآوری شغلی در
افراد شاغل با روش کمی و از نوع همبستگی انجام شد. به همین منظور، از افراد شاغل نمونه ای به حجم
110 نفر( ۶۱ خانم و ۹۴ آقا)، با روش نمونه گیری غیر تصادفی و به صورت در دسترس انتخاب شد و
متغیر های پژوهش به وسیله پرسشنامه های پنج عامل بزرگ شخصیت فرم کوتاه مک کری و کاستا،
عزت نفس آیزنگ و پرسشنامه ابتکار و نوآوری شغلی سنجیده شد. از روش آماری رگرسیون خطی چند
ssss متغیری و همبستگی پیرسون استفاده شد و برای تحلیل داده های آماری از نرم افزار آماری
ورژن 23 استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان دادند، که بین عزت نفس و ابتکار و نوآوری شغلی با
ضریب همبستگی 0/35 و سطح معناداری کمتر از 0/01 شده است.در نتیجه بین عزت نفس و ابتکار
و نوآوری شغلی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین یافته ها برای پیش بینی ابتکار و نوآوری شغلی بر
اساس ویژگی های شخصیتی و عزت نفس، عامل های عزت نفس با سطح معناداری کمتر از 0/01 و
برونگرایی با سطح معناداری کمتر از 0/01و وظیفه شناسی با سطح معناداری کمتر از 0/01و طبق
ضریب تعیین اصلاح شده، خرده مقیاس های روان رنجورخویی، برونگرایی، تجربه پذیری، توافق پذیری،
وظیفه شناسی و عزت نفس،28درصد از واریانس ابتکار و نوآوری شغلی را پیش بینی می کند.
خلاصه ماشینی:
نام نويسنده مسئول : صنم انيسي تاريخ دريافت : ١٣٩٨/١٢/٤ چکيده تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٢/١٦ پژوهش حاضر، با هدف بررسي رابطه ويژگي هاي شخصيت و عزت نفس با ابتکار و نوآوري شغلي در افراد شاغل با روش کمي و از نوع همبستگي انجام شد.
به همين منظور، از افراد شاغل نمونه اي به حجم ١١٠ نفر (٦١ خانم و ٤٩ آقا)، با روش نمونه گيري غير تصادفي و به صورت در دسترس انتخاب شد و متغير هاي پژوهش به وسيله پرسشنامه هاي پنج عامل بزرگ شخصيت فرم کوتاه مک کري و کاستا، عزت نفس آيزنگ و پرسشنامه ابتکار و نوآوري شغلي سنجيده شد.
همچنين در اين پژوهش ، هدف آن است که به بررسي رابطه ويژگي هاي شخصيت و عزت نفس ١٤ با ابتکار و نوآوري شغلي ١٥ در افراد شاغل بپردازد.
با توجه به آن چه ذکر شد، فرضيه پژوهش حاضر عبارت است از اين که بين ويژگي هاي شخصيتي و عزت نفس با ابتکار و نوآوري شغلي رابطه معنادار وجود دارد.
سوال اساسي پژوهش حاضر اين است که آيا بين ويژگي هاي شخصيت و عزت نفس با ابتکار و نوآوري شغلي رابطه معناداري وجود دارد؟ روش روش پژوهش حاضر کمي از نوع همبستگي مي باشد.
ابزار هاي مورد استفاده در اين پژوهش شامل ٣ پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصيت نئو فرم کوتاه ، عزت نفس آيزنگ و ابتکار و نوآوري شغلي بود.
I) اين پژوهش ، به منظور بررسي رابطه ويژگي هاي شخصيت و عزت نفس با ابتکار و نوآوري شغلي در افراد شاغل انجام شد.