چکیده:
هدف این پژوهش مقایسه احساس خود ارزشمندی, سلامت روانی و محبوبیت والدین در نوجوانان نابینا و بینابود. جامعه
آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر نابینا و بینا در شهر تبهران که در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۹۹ به تحصیل
اشتغال داشتندو با استفاده از نمونهگیری هدفمندودر دسترس، تعداد+1 نفر که ۳۰ نفردانش آموزان نابینا از مدارس شهید
محبی و تعداد۳۰ نفر از دانش آموزان بینا در مدرسه فرهنگ (هردو واقع در منطقه ۵ تهران) انتخاب شده بودند. این پژوهش
از نوع تحقیقات پس رویدادی (علی- مقایسهای) است. روش جمع اوری اطلاعات مقیاس خودارزشمندی,» پرسشنامه سلامت
عمومی GHQ28، پرسشنامهمحبوبیت والدین (افروز- اسدی، ۱۳۹۳) میباشد. دادههابا استفاده ازمدل آماری) تحلیل
واریانس چند متغیری آدوگروه مستقل (استفاده گردیده شد. یافتهها بین احساس خود ارزشمندی، درنوجوانان نابینا و بینا
تفاوت وجود دارد. بین سلامت روانی درنوجوانان نابینا و بینا تفاوت وجود دارد. بین محبوبیت والدین درنوجوانان نابینا و بینا
تفاوت وجود دارد. میتوان نتیجهگیری کرد که نوجوانان بینا در مولفههای خودارزشمندی نمرات بالاتری در مقایسه با
نوجوانان نابینا کسب کردهاند که این تفاوت از نظر آماری معنادار است. افراد نابینا از سطح پایین تر سلامت روان در مقایسه
با گروه بینا برخوردار بودند. اختلاف معناداری میان میانگین نمرات نوجوانان بینا و نابینا در پرسشنامه محبوبیت والدین وجود
دارد.
خلاصه ماشینی:
مقايسه احساس خود ارزشمندي، سلامت رواني و محبوبيت والدين در نوجوانان نابينا و بينا ارزو هنربخش ١، پرويز شريفي درآمدي ٢ و سميراوکيلي ٣ ١دانشجوي کارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم وتحقيقات تهران ،ايران ٢نويسنده مسئول ،استاد ،دانشکده روان شناسي ،هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي،تهران ،ايران dr-sharifidaramadi@yahoo.
com ٣ استاديار دانشگاه آزاداسلامي ،واحد علوم وتحقيقات تهران ،ايران چکيده هدف اين پژوهش مقايسه احساس خود ارزشمندي ، سلامت رواني و محبوبيت والدين در نوجوانان نابينا و بينابود.
روش ها و ابزار تجزيه و تحليل داده ها: روش آماري مورد استفاده در اين پژوهش عبارتند از : ١- توصيفي، ٢- استنباطي، آمار توصيفي (نمودار ستوني، ميانگين ، انحراف استاندار، جداول فراواني) استنباطي : تحليل واريانس چند متغيري ،tدوگروه مستقل يافته ها: آيا بين احساس خودارزشمندي، سلامت روان و محبوبيت والدين در نوجوانان نابينا و بينا تفاوت وجود دارد؟ جدول ٦-٤.
آزمون t دو گروه مستقل جهت مقايسه محبوبيت والدين در دو گروه (رجوع شود به تصویر صفحه) همانگونه که در جدول فوق نمايش داده شده است ، با در نظر گرفتن ٥٦٨=t و در سطح ٠/٠٥ اختلاف معناداري ميان ميانگين نمرات نوجوانان بينا و نابينا در پرسشنامه محبوبيت والدين وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري فرضيه اصلي:آيا بين احساس خود ارزشمندي ،سلامت رواني ومحبوبيت والدين درنوجوانان نابينا و بينا تفاوت وجود دارد؟ با توجه به ٢٩٦٢=F در احساس خودارزشمندي مي توان گفت ، تفاوت مشاهده شده ميان دو گروه در سطح ٠/٠٥ معنادار بوده و افراد بينا در مقايسه با نوجوانان نابينا احساس خودارزشمندي بيشتري را تجربه مي کنند.
con Hgencies of self- worth in college students : theory and measurement , journal of personality and social psychology , 85, 894-908.