چکیده:
هویت و هوش های چندگانه هر یک از جمله مولفه های تاثیرگذار دوره نوجوانی به حساب میآید که
افراد ضمن کسب هویت و پی بردن به چیستی خود، و همچنین شناسایی هوش برتر خویش به آرامش
دورنی که ماحصل کشف استعداد، هوش برتر و هویت کسب شده میباشد، خواهند رسید. تحقیق حاضر
با هدف بررسی رابطه بین هوشهای چندگانه و هویت در دانش آموزان انجام گردیده است. روش پژوهش
کمی و از نوع همبستگی میباشد، جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دختر مقطع دوره اول متوسطه
منطقه ۲۰ تهران_ شهر ری در سال تحصیلی ۹۸ - ۹۹ است که بدین منظور ۳۵۱ نفر با استفاده از
جدول مورگان با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند.
به منظور سنجش متغیرها از پرسشنامه های هوش های چندگانه گاردنر و سبک های هویت استفاده شد،
سپس به منظور تجزیه تحلیل دادهها از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. با توجه
به نتایج بدست آمده نمره sig . برابر ۰۰ / ۰ شد که کوچکتر از سطح معناداری ۰۵ / ۰ میباشد( ۰۵ / ۰
< p). لذا فرض صفر رد و فرض خلاف تایید گردید، بنابراین به احتمال ۹۵% رابطه معنادار است و بین
هوشهای چندگانه و هویت دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
لذا فرض صفر رد و فرض خلاف تاييد گرديد، بنابراين به احتمال %٩٥ رابطه معنادار است و بين هوش هاي چندگانه و هويت دانش آموزان رابطه معناداري وجود دارد.
جدول ٤- همبستگي بين هوش هاي چندگانه و هويت (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به فرضيه پژوهش که عبارت است از اينکه بين بين هوش هاي چندگانه و هويت رابطه معنادار وجود دارد.
جدول ٥- همبستگي بين هوش کلامي- زباني و هويت (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به فرضيه فرعي فوق که عبارت است از اينکه بين بين هوش کلامي- زباني و هويت رابطه معنادار وجود دارد.
جدول ٦- همبستگي بين هوش منطقي- رياضي و هويت (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به فرضيه فرعي فوق که عبارت است از اينکه بين بين هوش منطقي- رياضي و هويت رابطه معنادار وجود دارد.
جدول ٩- همبستگي بين هوش ميان فردي و هويت (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به فرضيه فرعي فوق که عبارت است از اينکه بين بين هوش ميان فردي و هويت رابطه معنادار وجود دارد.
جدول ١٠- همبستگي بين هوش درون فردي و هويت (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به فرضيه فرعي فوق که عبارت است از اينکه بين بين هوش درون فردي و هويت رابطه معنادار وجود دارد.
جدول ١٤- همبستگي بين هوش و هويت مذهبي (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به فرضيه فرعي فوق که عبارت است از اينکه بين بين هوش و هويت ملي رابطه معنادار وجود دارد.