چکیده:
امروزه صنعت گردشگری به ویژه شاخه شهری آن، جایگاه خاصی را در اقتصاد کشورها دارد و نقش فعال و موثر در ارتقاء ساختار اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی کشورها به خصوص در کشورهای در حال توسعه دارد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی اهمیت و جایگاه نقش گردشگری شهری در توسعه اقتصادی شهر شاهیندژ با روش «تحلیلی- تطبیقی» به رشته تحریر درآمده است. برای پتانسیل سنجی و تجزیه تحلیل گردشگری شهر شاهین دژ و نقش آن در توسعه اقتصادی از مدل سوات و برای تعیین مناسبترین استراتژی جهت بالا بردن پتانسیل گردشگری در شهر شاهیندژ از مدل ANP در نرمافزارSuper Decisions استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل عوامل درونی و بیرونی تاثیرگذار بر گردشگری نشان داد که تعدیل و کاهش شاخصهای نقاط ضعف با نمره 0. 331 جهت بالا بردن پتانسیل گردشگری از اهمیت بالایی در مقایسه با سایر ابعاد تکنیک SWOT برخوردار میباشد. از سوی دیگر تشکیل ماتریس ارزیابی عوامل درونی و بیرونی و محاسبه میانگین امتیاز عوامل، نمره کل استراتژیهای و بالابردن پتانسیل گردشگری برای چهار استراتژی رقابتی/تهاجمی (SO)، تنوع (ST)، بازنگری (WO) و تدافعی (WT) محاسبه گردید و استراتژی (SO) با میانگین امتیاز کل (0. 32) مناسبترین استراتژی برای بالا بردن ظرفیت و پتانسیل گردشگری برای توسعه اقتصادی شهری شاهین دژ انتخاب گردید.
Today, the tourism industry, especially its urban branch, has a special place in the economies of countries and has an active and effective role in promoting the socio-economic and cultural structure of countries, especially in developing countries.The purpose of this study was to investigate the importance and position of the role of urban tourism in economic development of Shahidezh in terms of "analytical-comparative" method. For potentiometric and tourism analysis of Shahidezh city and its role in economic development, Swat model and ANP model have been used in Super Decisions software to determine the most suitable strategy for increasing the tourism potential in Shahidjeh city. The results of the analysis of internal and external factors affecting tourism showed that the adjustment and reduction of 0.331 point indicators with a score of 0.331 to increase tourism potential is of great importance compared to other dimensions of SWOT technique. On the other hand, the formation of the internal and external factors evaluation matrix and the calculation of the factor's total score, the total score of the strategies and the increase of tourism potential were calculated for four competitive / invasive strategies (SO), diversity (ST), review (WO) and defensive (WT) Strategy (SO) with average total score (0.32) was selected as the most appropriate strategy for increasing tourism capacity and potential for economic development of Shahinandeh.