چکیده:
هدف از این تحقیق تبیین مولفههای تدریس اثر بخش ریاضی در دوره متوسطه بود. ه است این پژوهش با به کارگیری روش تحلیل محتوا ی کیفی انجام یافته است. روش این پژوهش به شیوه کیفی، از نوع تحلیل محتوا و با استفاده از نظام مقولهبندی قیاسی انتخاب گردیده است در این مطالعه بهمنظور واکاوی مولفههای تدریس اثر بخش ریاضی در دوره متوسطه، از فرایندهای قانونی به منظور تقسیمبندی مطالب در قالب واحدهای تحلیلی استفاده گردید. دادهها به روش تحلیل پارگراف با توجه به عناصر مورد نظر در قالب جداول و شکل، کدبندی شده است. پس از مکتوب کردن جملات وعبارات مرتبط با سوالات تحقیق، کدها یا مفاهیم جایگزین استخراج گردید و در جدول قرار گرفت. در قدم بعدی این کدها بر اساس پدیدههای کشف شده در دادهها که مستقیما به پژوهشهای تحقیق مربوط میشوند، دستهبندی شد. نتایج پژوهش نشان داد مقوله محوری مولفههای اثر بخش تدریس ریاضی در دو محور اساسی عوامل موثر درونی و عوامل موثر بیرونی تاثیرگذار است. عوامل بیرونی تدریس اثر بخش ریاضی شامل دو دسته عوامل است که اساسا به شخصیت و منش معلم با ویژگیهای خاص تدریس ریاضی و روش تدریس با ویژگیهای فرایند تدریس اثر بخش ریاضی بستگی دارد در حالیکه عوامل درونی به اهمیت روحیات و خلقیات دانش آموز در کلاس درس ریاضی مربوط است.
خلاصه ماشینی:
یافته های تحقیقات متعدد نشان داده است که پیشرفت تحصیلی در ریاضی نه تنها از ساختارهای دانش و فرایندهای پردازش اطلاعات تأثیر می پذیرد، بلکه به عوامل انگیزشی از جمله «باورها ، نگرشها و ارزشها نیز مربوط می شود،( درتاج ، ١٣٩٢ ) با توجه به تحولات سریع در آموزش و فن آوری و در نتیجه تغییر نقش ریاضیات در زندگی روزمره ، نیاز دانش آموزان به استفاده از تکنیک های جدید بیشتر احساس می شود.
به عبارت دیگر مدرس اثربخش کسی است که با طرح درس از پیش تعیین شده در کلاس حضور یابد و به ارائۀ آموزش مؤثر مطابق با آن طرح درس بپردازد و با این هدف ، تسلط بر موضوع درس و تخصص در آن ، تنوع در روش های تدریس ، شرکت دادن دانش آموزان در جریان تدریس با تعیین فرصت سخنرانی ، داشتن انتظارات بالا و معقول از فراگیران و موارد مشابه را مدنظر قرار دهد (بوون ، ٢٠١٣) معلمان اثر بخش باید دانش و مهارتهای مورد نیاز جهت دستیابی به اهداف مورد نظر را داشته باشند و نیز باید بتوانند آنها را در زمان مناسب به شیوه ی مطلوب و مورد انتظار به کار گیرند .
بر اساس این پژوهش ها مشخص می شود که عوامل مختلفی از جمله اضطراب و نگرانی (نوولو و همکاران ،٢٠٠٧)، خودپنداره ریاضی ، عملکرد قبلی ریاضی ، انگیزش یادگیری ریاضی (کیامنش و پور اصغر،١٣٨٥)، خودکارآمدی ریاضیات ، خودگردانی ، هدف گذاری، راهبردهای یادگیری، روش تدریس ، شیوه های مطالعه ، سبک های شناختی و ادراک از محیط کلاس (کدیور و همکاران ،١٣٨٩)بر عملکرد ریاضی دانش آموزان تأثیر گذار است .