چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیرآموزش تئوریانتخاب برشادکامی دانشجویان دردوران کرونا بود.
روش پژوهش کمی از نوع شبه آزمایشی بود. بدین منظوراز بین دانشجویان مقطع کارشناسی روان
شناسی دانشگاه یادگار امام(ره) درسال تحصیلی 1400 - 1399 ، 25 نفر( 24 زن، 1 مرد)، بعنوان نمونه
انتخاب شدند. شیوه جمعآوری اطلاعات بصورت غیرتصادفی و از نوع دردسترس بود با توجه به بیماری
کرونا پرسشنامه در سایت اول فرم طراحی و در اختیار آزمودنیها قرارگرفت. ابزارپژوهش شامل
پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود. دادههای آماری بدست آمده با روش آماری tهمبسته مورد تجزیه و
تحلیل قرارگرفت. نتایج به دست آمده نمره sig برابربا 0.006 را نشان داد که در نتیجه فرض صفر رد
و فرض خلاف تایید میگردد، لذا با احتمال 99 درصد رابطه معناداراست. طبق یافته های پژوهش
آموزش تئوری انتخاب در ایجاد و ارتقاء سطح شادکامی در دانشجویان تاثیر مثبت و معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مطالب در اين پژوهش سعي شد تا به اين سؤال پاسخ داده شود که آيا آموزش مفاهيم تئوري انتخاب برشادکامي دانشجويان مؤثر است ؟ روش روش پژوهش کمي و از نوع شبه آزمايشي بود و از طرح آزمايشي پيش آزمون ...
00 Mode 1 1 Sum 26 44 *در جدول شماره ٢ توزيع فراواني براي متغيرهاي جنسيت و سن نشان داده شده است .
0 *در جدول شماره ٦ توزيع فراواني تجمعي براي متغير شادکامي پيش از آموزش نشان داده شده است .
0 *در جدول شماره ٧ توزيع فراواني تجمعي براي متغير شادکامي پس از آموزش نشان داده شده است .
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثيرآموزش تئوري انتخاب برشادکامي دانشجويان در دوران کرونا انجام شد، نتايج تحليل داده در جدول شماره ١٠، نشان داد که آموزش تئوري انتخاب در ايجاد و ارتقاء سطح شادکامي در دانشجويان تأثير مثبت و معناداري دارد.
تحقيقات کاظمي مجرد و همکاران (١٣٩٣)، با عنوان اثربخشي آموزش نظريه انتخاب بر ميزان کيفيت زندگي و شادکامي ترک کنندگان مواد مخدر نشان داد آموزش نظريه انتخاب موجب افزايش سطح کيفيت زندگي افراد گروه آزمايش در مرحله پس آزمون شده است .
شيشه فر،کاظمي وپزشک (١٣٩٦)، که به بررسي اثربخشي آموزش واقعيت درماني برشادکامي و مسئوليت پذيري مادران کودکان درخودمانده پرداختند به اين نتيجه رسيدند که آموزش واقعيت درماني به عنوان روشي مؤثر در افزايش شادکامي و مسئوليت پذيري مادران کودکان درخودمانده در مداخله هاي درماني و باليني است .
اثر بخشي آموزش تئوري انتخاب بر هوش هيجاني و شادکامي بين دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد مشهد، ٥امين همايش ملي پژوهش هاي نوين در حوزه علوم تربيتي و روان شناسي ايران ، صص ١٣-١.