چکیده:
اضطراب هشداری است که فرد را گوش به زنگ می کند ؛ یعنی به فرد هشدار می دهد که خطری در
راه است و باعث می شود که فرد بتواند برای مقابله با خطر، اقداماتی به عمل آورد و ریشه ی بسیاری
از مسائل و مشکلات روانی کودکان و نوجوانان در اضطراب و اختلالات مرتبط با آن نهفته است. پژوهش
حاضر با هدف بررسی رابطه پنج عامل شخصیت و فرزند پروری مادران با اضطراب در دانش آموزان
پسر پایه یازدهم استان قم انجام شد. در این مطالعه، همبستگی 99 مادر و 99 دانش آموز پسر می
باشد که به شیوه ی در دسترس در سال 99 - 1398 انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها
پرسشنامه پنج عاملی شخصیت (نئو فرم کوتاه )، فرزندپروری دیانا بامریند و اضطراب بک اجرا شد و
به منظور محاسبه ی داده ها از نرم افزار spss ورژن 21 و با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون
و تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج دلالت بر این داشتند که بین ویژگی های شخصیت در
مقیاس ( انعطاف پذیری ) با اضطراب کودکان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین سبک
فرزند پروری مقتدر با ویژگی شخصیت باوجدان بودن در سطح معناداری ( 05 / 0 > p ) رابطه معکوس
وجود دارد و سبک فرزند پروری استبدادی با ویژگی شخصیت انعطاف پذیری با سطح معناداری
( 05 / 0 > p ) رابطه مثبتی را نشان می دهد.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطه پنج عامل شخصيت وسبک هاي فرزندپروري مادران با اضطراب در دانش آموزان پسر پايه يازدهم استان قم مژده پورخسرواني ١، مهدي نعيمي ٢ ١ کارشناسي ارشد روان سنجي دانشگاه آزاد قم ٢ دانشجوي کارشناسي روان شناسي عمومي دانشگاه اسلامي آزاد قم نام نويسنده مسئول : مژده پورخسرواني تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٧/٨ چکيده تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٩/٢٥ اضطراب هشداري است که فرد را گوش به زنگ مي کند ؛ يعني به فرد هشدار مي دهد که خطري در راه است و باعث مي شود که فرد بتواند براي مقابله با خطر، اقداماتي به عمل آورد و ريشه ي بسياري از مسائل و مشکلات رواني کودکان و نوجوانان در اضطراب و اختلالات مرتبط با آن نهفته است .
شخصيت ، فرزند پروري ، اضطراب ، مادران ، نوجوانان ، دانش آموزان مقدمه شخصيت را مي توان به الگوهاي رفتاري با ثبات در افراد و فرآيند هاي شخصي دروني (شامل عواطف ، شناخت ها) تعريف کرد که سبب عملکرد يکسان در هر مکان و زمان مي شود و همه احساسات و افعال ما را تحت تاثير قرار مي دهد [١] شخصيت گرايش ها و خصوصيات پايداري است که تعيين کننده ي تشابهات و تفاوت ها در رفتارهاي روان شناختي (افکار، عواطف و اعمال ) افراد است و اين گونه رفتارها در طول زمان تداوم دارند و به راحتي نمي توان آن ها را تنها پيامد فشارهاي اجتماعي و زيستي لحظه اي در نظر گرفت [٢].