چکیده:
آموزش یک وظیفه حیاتی برای افراد و سازمانهاست برای بقاء و شکوفایی در جهان کاملا رقابتی و در حال پیشرفت امروز و فردا، افراد باید بتوانند بهطور مستمر دانش، مهارتها، نگرشها و رفتارها را به روزآوری نموده و بهبود بخشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش بر میزان تمایل به فراگیری و نگرش در بین علاقهمندان به رشته معماری میپردازد. روش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات نیمه تجربی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد تمایل به فراگیری(SDL؛ فیشر،۲۰۱۱) و پرسشنامه محقق ساخته نگرش بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر علاقهمندان به رشته معماری مراجعه کننده به مجتمعهای فنی و موسسات آموزشی آزاد بوده است؛ که تعداد ۴۰ نفر به صورت تصادفی در دسترس انتخاب شدند؛ و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. مقادیر پیش آزمون و پس آزمون با روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که تفاوت معناداری بین تمایل به فراگیری در بین فراگیران علاقهمند به رشته معماری قبل از آموزش و بعد از آموزش وجود داشته بدین معنی که فراگیران آموزشدیده با نگرش مثبتتر، بهتر و مصممتر به دنبال فراگیری در این رشته بودند. نتایج نشان داد که دورههای آموزشی بر تغییر نگرش فراگیران علاقهمند به رشته معماری تاثیرگذار بوده است؛ بنابراین دورههای آموزشی به فراگیران کمک میکند که آگاهانهتر به ادامه تحصیل در این رشته بپردازند؛ و برنامهریزی جامع و منسجمی را برای رسیدن به اهداف خود در این رشته دنبال نمایند.
Education is a vital task for individuals and organizations. To survive and develop in today’s competitive and developing world, individuals should constantly update and improve their knowledge, skills, attitudes and behaviors. The current paper aimed to investigate the effect of education on willingness to learn and attitude on those interested in architecture. The present research method is semi-experimental research and data collection tools Standard Learning Questionnaire (Fisher, 2011) and the researcher's questionnaire was made by attitude. The statistical population of the study were those interested in architecture referring to institutes of technology and educational institutions. Forty people were selected through convenient sampling method. They were randomly assigned into two experimental and control groups. Values of pretest and posttest were compared using multivariate analysis of covariance. The results of the analysis showed that there was a significant difference between the tendency to learn among learners interested in architecture before and after training, which means that trained learners with a more positive, better and more determined attitude to learn in this field. They were. The results showed that the training courses were effective in changing the attitude of learners interested in architecture. Therefore, training courses help learners to continue their studies in this field more consciously. And pursue comprehensive and coherent planning to achieve their goals in this field.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش بر میزان تمایل به فراگیری و نگرش در بین علاقهمندان به رشته معماری میپردازد.
نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که تفاوت معناداری بین تمایل به فراگیری در بین فراگیران علاقهمند به رشته معماری قبل از آموزش و بعد از آموزش وجود داشته بدین معنی که فراگیران آموزشدیده با نگرش مثبتتر، بهتر و مصممتر به دنبال فراگیری در این رشته بودند.
پژوهش حاضر با در نظر گرفتن این ضرورت ها، درصدد پاسخگویی به این فرضیه ها برآمده است که آیا آموزش بر میزان تمایل به فراگیری و نگرش علاقهمندان به رشته معماری تأثیر معناداری دارد.
4- یافته ها هنگام بررسی نرمال بودن داده ها، فرض صفر که مبتنی بر توزیع داده ها به شکل نرمال است در سطح خطای 05/0 آزمون می شود؛ بنابراین اگر آماره آزمون، بزرگتر- مساوی 05/0 به دست آید، دلیلی برای رد فرض صفر که مبنی بر نرمال بودن داده ها است، وجود نخواهد داشت؛ به عبارت دیگر با توجه به حد معناداری محاسبه شده فرض صفر تأیید و فرض یک رد شده است؛ یعنی متغیرهای تمایل به فراگیری و نگرش فراگیران روی منحنی نرمال قرار دارند.
بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش بر میزان تمایل به فراگیری و نگرش در بین علاقهمندان به رشته معماری بود.
The current paper aimed to investigate the effect of education on willingness to learn and attitude on those interested in architecture.
Keywords: Education, willingness to learn, attitude change, those interested in architecture.