چکیده:
حقوق مربوط به علایم تجارتی یکی از شاخه های حقوق مالکیت صنعتی میباشد که این حقوق نیز بخشی از حقوق مالکیت فکری است . علامت تجارتی مهم ترین وسیله ی تمایز بخش میان کالاها و خدمات شرکت های مختلـف اسـت و رسـالت آن هـر روز بیشـتر از گذشته گسترش مییابد. علامت تجاری مصرف کننده را در انتخـاب کـالای مـورد نظـر مساعدت مینماید، به گونه ای که هزینه مصرف کننده در انتخاب کـالای مـورد نیـاز بـه طور قابل ملاحظه ای کاهش یابد. هم چنین به صـاحب علامـت تجـارتی در شناسـاندن و «ایجاد هویت » برای کـالا یـا خـدمات خـود و جلـوگیری از تقلـب و سـوء اسـتفاده هـای احتمالی یاری میرساند. بنابراین ، لازم است که هم بـه منظـور رعایـت حقـوق دارنـده ی علامت تجاری و هم حقوق مصرف کننده ، ضمانت اجراهای مناسبی به نحو کامل و دقیق در قانون پیش بینی شود. کسب حقوق ناشی از مالکیت علایم تجاری در صورتی کـه بـه طور موثر از حیث اجرایی مورد حمایت قرار نگیرد، دارای ارزش اقتصادی کمتری است . اعتبار و ارزش سیستم حقوق ناشی از مالکیت علایم تجارتی به قابلیت اجـرای آن وابسـته است و تضمین اجرای آن فقط با شناخت دقیق نقض ایـن حقـوق و پـیش بینـی سـازوکار مناسب اجرایی برای جلوگیری از نقض حقوق یاد شـده امکـان دارد. مقالـه ی حاضـر بـه بررسی نقض حقوق ناشـی از مالکیـت علامـت تجـارتی ، شناسـایی انـواع نقـض علامـت تجارتی و هم چنین شرایط وقوع نقض این حقوق میپردازد.
خلاصه ماشینی:
بند دوم : نقض کارکرد مبتني بر تشابه نقض مبتني بر تشابه ، برخلاف نوع قبلي به سادگي قابل تشخيص نيست و براي احراز ايـن نوع از نقض ، لازماست بدانيم که چه علايمي شبيه به هم هستند؟ و يا اين که چه ميزان از شباهت براي رخ دادن نقض مورد نظر لازم است ؟ بند (ب ) ماده ي ٤٠ قانون ثبت اختراعات ، طرح هاي صـنعتي و علايـم تجـاري ، در اينبـاره مقرر مي دارد: «مالک علامت ثبت شده مي تواند عليه هر شخصي که بدون موافقت وي از علامت استفاده کند و يا شخصي که مرتکب عملي شـود کـه عادتـا منتهـي بـه تجـاوز بـه حقوق ناشي از ثبت علامت گردد، در دادگاه اقامه دعوي نمايد.
قانون علايم تجـاري ١٩٩٤ انگلسـتان ، نقـض نـوع دوم را بـه شـرح ذيـل مـورد شناسـايي قرارداده است : الف –مطابق بند ٣ ماده ١٠ قانون ١٩٩٤، چنانچه علامت يکسان يا شـبيه علامـت تجـارتي ثبت شده در مورد کالاها يا خدمات غير مشابه به کار رود، در صورتي کـه علامـت ثبـت شده در انگلستان داراي شهرت ١ باشد و استعمال مـذکور، باعـث بهـره بـردن ناعادلانـه ي استفاده کننده از ويژگي تمايز يا شهرت علامت تجارتي ثبت شـده شـود يـا باعـث ورود ضرر به شهرت يا ويژگي تمايز علامت مذکور گردد، اين استعمال ، نقض کننده محسوب مي شود.