چکیده:
هدف: توسعه منابع انسانی و نحوه صحیح مدیریت و توجه به عوامل و شاخصهای تاثیرگذار در سازمانها و مراکز آموزشی خصوصا آموزش عالی میتواند باعث پیشرفت در همه جهات و قدرت رقابتپذیری با سرعت رو به افزون جامعه جهانی باشد. از اینرو دانشگاه بهعنوان نماد آموزش عالی کشور، نهادی اثرگذار در فرهنگ جامعه میباشد و موضوع فرهنگ در دانشگاه، اهمیتی دوچندان مییابد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر در تلاش است با اتخاذ رویکرد کیفی مبتنی بر روش تحلیل مضمون که بهدنبال خروجی مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر مرتبط با مساله تحقیق است به این پرسش پاسخ دهد که آیا میتوان شاخصهای فرهنگ شناسایی کرد که باعث توسعه فرهنگ در دانشگاه گردد. این پژوهش بر اساس هدف تحقیق، از نوع اکتشافی و نحوه گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانهای و میدانی میباشد. جامعه آماری تحقیق جهت انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته شامل اساتید، سیاستگذاران، عوامل اجرایی، مدیران فرهنگی بودند. نمونهگیری به روش گلولهبرفی انتخاب شد و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA صورت پذیرفت که در مجموع 69 مضمون پایه و 6 مضمون سازماندهنده ذیل سه مضمون فراگیر ظواهر، ارزشها و باورها استخراج شد.
یافتهها: در سطح اخلاق حرفهای 3 مقوله شخصی، درونشخصی، درونسازمانی؛ در سطح سرمایه فرهنگی 3 مقوله گرایشها و تمایلات، تلاش و کوشش، اجرا در سطح هویتخواهی 3 مقوله درگیری شغلی، جهتگیری حرفهای، تسلط به کار و پیشرفت، تحصیل شایستگی فردی و سازمانی میباشد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش تمامی تمهای فرعی شناساییشده در کل تحقیق دستهبندی کلیتری انجام شد که منجر به شناسایی تمهای اصلی «اخلاق حرفهای»، «سرمایه فرهنگی»، «هویتخواهی»، «عدالت سازمانی»، «بلوغ سازمانی»، «تابآوری» است.
ose: To develop human resources and proper management and to pay attention to the influential factors and indicators in organizations and educational centers, especially higher education, can lead to progress in all directions and the rapidly increasing competitiveness of the international community. The title of the symbol of higher education in the country is an influential institution in the culture of the society and the issue of culture in the university organization is doubly important.
Materials and Methods: The present study tries to answer the question of whether cultural indicators can be identified by adopting a qualitative approach based on the method of content analysis, which seeks the output of basic, organizational and comprehensive themes related to the research problem. Which causes the development of culture in the university? This research is based on the purpose of exploratory research and how to collect information of library and field type. The statistical population of the study for conducting semi-structured interviews included professors, policy makers, executives, cultural managers. Sampling was selected by snowball method and data analysis was performed using MAXQDA software. A total of 69 basic themes and 6 organizing themes were extracted under three comprehensive themes of appearances, values and beliefs.
Findings: At the level of professional ethics, 3 categories: personal, intrapersonal, intra-organizational; At the level of cultural capital, there are 3 categories of tendencies and desires, effort and endeavor, implementation at the level of identity seeking, 3 categories: job conflict, professional orientation, mastery of work and progress, and achievement of individual and organizational competence.
Conclusion: Based on the results of the study, all sub-themes identified in the whole research were more generally categorized, which led to the identification of the main themes "professional ethics", "cultural capital", "identity seeking", "organizational justice", "organizational maturity" Is "resilience".