چکیده:
هدف: تحقیق حاضر با هدف شناسایی و تبیین ابعاد، مولفه ها و شاخص های آموزش کارآفرینی در مراکز آموزش فنی و حرفهای دولتی شهر تهران انجام شده است. مواد و روش ها: روش پژوهش به لحاظ هدف، بنیادی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، از نوع کیفی است. در این تحقیق پس از نمونه گیری هدفمند، فرآیند مصاحبه با خبرگان کلیدی و مطلع تا هنگام شناسایی و توصیف کامل ابعاد، مولفه ها و شاخصها و حصول اشباع نظری استمرار یافته است. بدین منظور ضمن پیاده سازی مصاحبهها در نرمافزار MAXQUDA12، اطلاعات به دست آمده تجمیع و مورد بررسی مجدد قرار گرفته و به صورت دسته های عمدهتر طبقه-بندی شده است. در نهایت دستههای به دست آمده بازبینی شده و موارد تکراری حذف شده و موارد مشابه درهم ادغام و ابعاد موضوع مشخص شده و چارچوب مولفه ها و شاخص های به دست آمده تبیین شده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی با استفاده از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی است. یافته ها: بر اساس نتایج حاصله، مدل استخراج شده دارای 5 بعد، 16 مولفه و تعداد 60 شاخص به عنوان الگوی آموزش کارآفرینی پیشنهاد شده است. نتیجه گیری: پس از نهایی شدن تحلیل دادهها و استخراج مدل مفهومی، به منظور سنجش اعتبار مدل، با ده نفر از خبرگان هیات علمی در قالب یک گروه کانونی در خصوص ابعاد، مولفه ها و شاخص های مدل، هم اندیشی و توافق صورت پذیرفت. پیشنهاد میشود که در طراحی و ارزیابی برنامه های آموزش کارآفرینی از این الگو استفاده شود.
Puropse: The present study was conducted to identify and explain the dimensions, components and indicators of entrepreneurship education in public technical and vocational training centers in Tehran.
Materials and Methods: The research method is fundamental in terms of purpose and qualitative in terms of how to collect information. In this research, after purposive sampling, the process of interviewing key and informed experts has continued until the complete identification and description of dimensions, components and indicators and the achievement of theoretical saturation. For this purpose, while implementing the interviews in MAXQUDA12 software, the obtained information was aggregated and re-examined and classified into major categories. Finally, the obtained categories are reviewed and duplicates are eliminated, and similar items are merged and the dimensions of the subject are specified, and the framework of the obtained components and indicators is explained. The method of data analysis in the qualitative part is using open coding, axial coding and selective coding.
Findings: Based on the results, the extracted model with 5 dimensions, 16 components and 60 indicators has been proposed as a model for entrepreneurship education.
Conclusion: After finalizing the data analysis and extracting the conceptual model, in order to measure the validity of the model, ten faculty experts in the form of a focus group on the dimensions, components and indicators of the model, agreed and agreed. It is suggested that this model be used in designing and evaluating entrepreneurship training programs.