چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی مولفههای راهبردی-بومی ارتقای انگیزه اشتراک گذاری دانش در میان اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد شهر تهران است. روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. مواد و روشها: برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 و روش دلفی نرم افزارspss برای شناسایی ابعاد و مولفهها استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه مدیریت آموزشی و اشتراک گذاری دانش بودند که بعد از انجام مصاحبه 15 اشباع نظری صورت گرفت. در ضمن مصاحبههای نیمه ساختار یافته با خبرگان دانشگاهها در سال 139۸ به صورت کدهای توصیفی، تفسیری و انتخابی انجام شده و برای تعیین روایی از دو طریق (توسط 4 خبره و دو همکار) بررسی شد برای تعیین پایایی از فرمول کوپای کوهن (0. 638) بدست آمد که نشان از پایایی بالا در بخش کیفی دارد. یافتهها: در بخش اول 2 بعد اصلی، 10 مولفه (مولفه نگرش، خودکارآمدی دانش، اعتماد، تعهد عاطفی، شهرت، فرهنگ سازمانی، سیستم پاداش، فناوری اطلاعات و ارتباطات و در نهایت حمایت مدیریت) و 62 شاخص شناسایی شد. همچنین در 3 راند دلفی ابعاد و مولفهها و شاخصها برای تعیین پایایی مورد ارزیابی قرار گرفت که در راند اول 10 مولفه به 9 مولفه (نگرش حذف و 3 شاخص آن نیز حذف گردید) و 59 شاخص به 51 با ضریب کندال 0. 543 و در راند دوم 51 شاخص به 47 شاخص با ضریب کندال 0. 554 و در نهایت در راند سوم 47 شاخص با ضریب کندال 0. 682 مورد تایید قرار گرفت. نتیجهگیری: براساس نتایج حاصل از بخش کیفی و روایی محتوا، در مرحله اول دلفی ابعاد (فردی و سازمانی) با نظر اکثریت تایید شدند. در بخش مولفه یک مولفه (نگرش) حذف و مولفه فرهنگ سازمانی با تغییر نام تبدیل به مولفه فرهنگ اشتراک گذاری دانش شد
Purpose: The aim of this study was to identify the strategic-indigenous components of promoting motivation to share knowledge among faculty members of the Azad University of Tehran. The method of conducting the research is mixed (qualitative-quantitative).
Materials and Methods: In order to conduct this research, in addition to documentary study, the content analysis technique with MAXQDA12 software and the Delphi method of SPSS software were used to identify dimensions and components. The statistical population in this study was all experts in the field of educational management and knowledge sharing, which was done after 15 theoretical saturation interviews. In addition, semi-structured interviews with university experts in 2009 were conducted in the form of descriptive, interpretive and selective codes and were examined to determine the validity in two ways (by 4 experts and two colleagues) to determine the reliability of Cohen’s Copa formula ( 0.638) was obtained which indicates high reliability in the qualitative part.
Findings: In the first part, 2 main dimensions, 10 components (attitude component, knowledge self-efficacy, trust, emotional commitment, reputation, organizational culture, reward system, information and communication technology and finally management support) and 62 indicators were identified. Also, in 3 rounds of Delphi, dimensions, components and indicators were evaluated to determine the reliability. The second round of 51 indicators to 47 indicators with Kendall coefficient 0.554 and finally in the third round 47 indicators with Kendall coefficient 0.682 were approved.
Conclusion: Based on the results of the quality and validity of the content, in the first stage of Delphi, the dimensions (individual and organizational) were approved by the majority. In the component section, a component (attitude) was removed and the organizational culture component was changed to the knowledge sharing culture component by changing its name.