چکیده:
گردشگری به مثابه ی صنعتی مؤثر و تأثیرگذار بر جوامع توانسته است توجه سیاست گذاران و برنامه ریزان را به خود جلب کند. این صنعت فعالیتی گسترده است که تأثیرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی مهمی را با خود به همراه دارد و هر یک در جای خود قابل بحث و بررسی است. هدف این مطالعه طراحی مدل رقابت پذیری مقاصد گردشگری با استفاده از شبکه های اجتماعی بوده است. با استفاده از تئوری داده بنیاد و مصاحبه با خبرگان مصاحبه ای عمیق برای شناسایی مولفه های مربوط به موضوع تحقیق انجام شد. مصاحبه با خبرگان تا مرحله اشباع ادامه پیدا کرد و در کل با 12 نفر مصاحبه انجام شد. با توجه به رویکرد استراوس و کوربین، سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی برای تجزیه و تحلیل مصاحبه های انجام شده، اعمال شد. یافته ها نشان داد که مقوله های اصلی شامل زیرساخت های گردشگری، تدوین استراتژی گردشگری، جایگاه یابی در شبکه های اجتماعی، کیفیت خدمات گردشگری، برندسازی گردشگری، مدیریت مقصد گردشگری و بازاریابی گردشگری بوده است.
Tourism as an effective and influential industry in communities has been able to attract the attention of policy makers and planners. This industry is a broad activity that has important economic, social, cultural and environmental impacts, and each can be discussed in its place. The purpose of this study was to design a model of competitiveness of tourism destinations using social networks. In-depth data interviews were conducted using foundation data theory and interviews with experts to identify components related to the research topic. Interviews with experts continued until saturation, with a total of 12 interviews. According to the approach of Strauss and Corbin, three steps of open, axial and selective coding were applied to analyze the interviews. The findings showed that the main categories included tourism infrastructure, tourism strategy formulation, positioning in social networks, quality of tourism services, tourism branding, tourism destination management and tourism marketing.