چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر واکاوی اصول اساسی تعلیم و تربیت ودلالتهای تربیتی در اندیشههای سهروردی بود.
مواد و روشها: روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی و حوزه ی پژوهش، منابع چاپی و الکترونیکی معتبر علمی در دسترس، پیرامون آراء و اندیشههای این فیلسوف بزرگ بوده است. واحد تحلیل، پاراگراف و روش نمونهگیری به شیوه هدفمند بوده است . تجزیه و تحلیل اطلاعات با پیروی از نظام مقوله بندی قیاسی انجام یافته است. در این پژوهش برای سازماندهی اطلاعات از روش کد گذاری باز استفاده شده و همه دادهها مرور و در زیر مقولههای مرتبط گنجانده شده است.
یافتهها: نتایج به دست آمده در شش مقوله اصلی شناسایی مسایل اساسی فلسفه از دیدگاه سهروردی، شناسایی اصول و اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه سهروردی، تفکیک شده است. کد مفاهیم به دست آمده از حاصل تحلیل جملات در پارگرافهای مربوط جمعا 426 مورد بوده که به شصت و سه مقوله فرعی تقسیم شدهاند. در این پژوهش تلاش شده است دیدگاههای این صاحبنظر در حوزه فلسفه مورد بررسی قرار گیرد.
نتیجهگیری: این پژوهش، نقطه نظرهای اساسی تعلیم و تربیت را با طرح مباحثی مانند اصول فلسفه تعلیم و تربیت و نیز راهکارهای ویژه در فرایند یاددهی یادگیری موثر و کارآمد مورد مداقه قرار داده وبه بررسی دلالتهای آن در حوزه اجرایی آموزش و پرورش پرداخته است.
Purpose: The aim of this study was to investigate the basic principles of education and educational meanings in Suhrawardis’ ideas.
Materials and Methods: The research method, qualitative content analysis and field of research, valid scientific and print printed and electronic sources have been around the views and ideas of this great philosopher. The unit of analysis, paragraph and sampling method was purposeful. Data analysis was performed following a deductive categorization system. In this research, open coding method has been used to organize information and all data have been reviewed and included in related subcategories.
Findings: The results obtained are divided into six main categories: identifying the basic issues of philosophy from Suhrawardis’ point of view, identifying the principles and goals of education from Suhrawardis’ point of view. The code of concepts obtained from the analysis of sentences in the relevant paragraphs was a total of 426 items, which were divided into sixty-three sub-categories. In this research, an attempt has been made to examine the views of this expert in the field of philosophy.
Conclusion: This study examines the basic points of view of education by discussing topics such as the principles of the philosophy of education and special solutions in the process of effective and efficient teaching-learning and examines its implications in the executive field of education.