چکیده:
مصرف کننده شخص حقیقی یا حقوقی است که کالا یا خدمتی را دریافت می کند. ماهیت روابط میان تولید کننده (عرضه کننده ) و مصرف کننده ، القای نوعی رابطه نامتوازن میان ایشان است لذا حقوق در راستای وظیفه حمایتی خود و ایجاد نظم و عدالت ، باید به حمایت از طرف ضعیف این رابطه نامتوازن یعنی مصرف کننده بپردازد. امکان انتخاب کالا وخدمات سالم ؛ بهره مندی از اطلاعات ؛ رعایت مقررات بهداشتی و استاندارد؛ مورد حمایت دولت واقع شدن و برخورداری از نظام جبران خسارت ؛ برخی از مصادیق و ظواهر حقوق مصرف کننده می باشند. حقوق مصرف کننده همسان حقوق بشر بر کرامت ذاتی انسان مبتنی بوده و به تبع تلقی حقوق مصرف کننده به مثابه حقوق بشر، پندار ناصوابی نیست
خلاصه ماشینی:
امکان انتخاب کالا وخدمات سالم ؛ بهره مندي از اطلاعات ؛ رعايت مقررات بهداشتي و استاندارد؛ مورد حمايت دولت واقع شدن و برخورداري از نظام جبران خسارت ؛ برخي از مصاديق و ظواهر حقوق مصرف کننده مي باشند.
کندي رئيس جمهور وقت آمريکا در سال ١٩٦٢ ميلادي در پيام خود در خصوص وضعيت اتحاد، اشاره نمود که مصرف کنندگان در عين حال که مهم ترين گروه اقتصادي هستند، توجهي به آنها نمي شود و بر اين اساس خواستار تدوين قانوني شد که به مصرف کنندگان ، امکان دسترسي به همه حقوق خود از جمله حق ايمني، حق بيان ، حق اطلاع يابي و حق انتخاب را بدهد(اديب ، ١٣٨٩، ص ٦).
مصرف کننده براي برخورداري از حق انتخاب بايد در شرايطي قرار بگيرد که کالاها و خدمات با قيمت هاي رقابتي به وي عرضه شود تا او بتواند با مقايسه محصولات موجود در بازار، از حيث کميت و کيفيت به گزينش گري خردمندانه بپردازد(قاسمي حامد، عباس ، ١٣٩١، ص ١٤).
در خصوص مسأله مورد نظر تحقيق ، بايد اذعان داشت که حقوق مصرف کننده به مثابه يک حق پذيرفتني در جامعه بين المللي مطرح است چرا که اين حقوق با اصل کرامت انسان ارتباط مستقيم دارد و بدون اعمال اين حق ، گوهر انساني حفظ نمي شوداز آنجا که مصرف کنندگان همان مردمند و هر فردي در طول زمان مي تواند مصرف کننده باشد لذا حقوق مصرف کننده حقوق همه افراد تلقي مي گردد و ويژگي کلي بودن حقوق بشر را داراست .