چکیده:
یکی از چالشهای پیشرو در عرصه خط مشیگذاری فرهنگی ایران معاصر این است که یک موضوع و یا رخداد فرهنگی بیش از آنکه از دریچه یک الگوی دقیق رد شود و به مسالهی فرهنگی تبدیل شود، از دالان عقاید، باورها، برداشتها و علایق شخصی فرد خطمشیگذار میگذرد و شکل مساله فرهنگی به خود میگیرد. برای اینکه بتوانیم در فضای فرهنگی کشور، مسالهشناسی کنیم، ضروریست که دریابیم در گفتمان رسمی کشور چه مفاهیم و چه زبانی وجود دارد که سیاستهای فرهنگی جامعه را میسازد. همچنین، فهم و شناخت روندها و روشهای مختلف مسالهشناسی برای رسیدن به خط مشیها و برنامههای منسجم و واحد امری ضروریست.
در این تحقیق با رویکرد کیفی و با استفاده از استراتژی مطالعه موردی چندگانه، سه سازمان فرهنگی شهری بزرگ کشور مورد مطالعه قرار گرفته است تا الگویهای مسالهشناسی آنها استخراج و مورد مقایسه قرار گیرد. بر مبنای یافتههای این تحقیق، خطمشی شناسایی شده برای مسالهشناسی فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اصفهان و مشهد به ترتیب: خطمشی «بالادست محوری و تلفیقی» با اولویتهای «فرهنگ دینی- تدافعی» و حاکمیت الگوی روال نامهای و «همه موضوعی»، خطمشی «نخبه محوری و تلفیقی» با اولویتهای «فرهنگ شهروندی» و حاکمیت الگوی مفهومی مدیریتی «چندموضوعی» و خطمشی «مردم محوری و تلفیقی» با اولویتهای «فرهنگ مردمی - انقلابی» و حاکمیت الگوی پیوست اجتماعی «چندموضوعی» است.
AbstractOne of the leading challenges in the field of contemporary Iranian cultural policy is that a subject or cultural event, rather than passing through the lens of a precise pattern and becoming a cultural issue, transcends the line of personal ideas, thoughts, perceptions, and personal interests. It passes and takes the form of a cultural issue. In order to be able to identify issues in the country's cultural environment, it is necessary to understand what concepts and languages there are in the country's official discourse that shape society's cultural policies. It is also necessary to understand and understand the various trends and methods of problematics in order to achieve consistent and unified policies and programs.In this research, with a qualitative approach and using multiple case study strategy, three major urban cultural organizations of the country have been studied to extract and compare their problematic patterns. Based on the findings of this study, the identified policy line for cultural issues of Tehran Municipality Cultural Organization is: "Top-Axial and Integrated Policy" with the priorities of "Religious-Defense Culture" and the rule of model and "all-subject" pattern. For Isfahan, the policy is "elite-oriented and integrated" with the priorities of "citizenship culture" and the rule of the conceptual model of "multi-subject" management, and for Mashhad is: "people-centered and integrated" policy with the priorities of "popular-revolutionary culture". And the dominance of the "multi-subject" social attachment model